کد خبر: افزايش-40-درصدي-كشت-ترياك-در-افغانستان
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۳:۵۹

معاون مقابله با عرضه و امور بين الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: براساس گزارش افسران رابط كشور ايران در كابل و هرات، كشت ترياك در افغانستان در سالجاري بين 35 الي 40 درصد افزايش داشته است.

به گزارش  خبرگزاري سلامت به نقل از روابط عمومي ستاد مبارزه با مواد مخدر ؛ اسداله هادي نژاد در ديدار با رئيس مركز بين‌المللي اطلاعات و معاضدت قضائي پليس ملي و رئيس اينترپول هلند كه در محل اين ستاد برگزار شد، گفت: سال گذشته حدود 708 تن مواد مخدر (با 15 درصد افزايش نسبت به سال قبل) در كشورمان كشف شد كه نسبت به مدت سال گذشته با 15 درصد رشد مواجه بود، اين كشفيات شامل 557 تن آن ترياك، 112 تن حشيش، 19 تن هروئين، 12.5 تن مرفين و 2 تن آمفتامين بوده است.

وي با بيان اينكه 80 درصد اين كشفيات توسط پليس ايران و مابقي توسط ساير دستگاه‌ها، انجام شده است، بيان داشت: حدود 70 درصد اين كشفيات در سه استان سيستان و بلوچستان، هرمزگان و كرمان صورت گرفته است.

معاون مقابله با عرضه ستاد مبارزه با مواد مخدر بيان داشت: برابر گزارش دفتر UNODC در سال قبل حدود 4800 تن مواد مخدر در افغانستان توليد شده است. همچنين براساس گزارش افسران رابط كشورمان در كابل و هرات، كشت ترياك در افغانستان در سالجاري بين 35 الي 40 درصد افزايش داشته است.

هادي‌نژاد ادامه داد: در سال 2001 كه نيروهاي ائتلاف به رهبري آمريكا به افغانستان وارد شدند، توليد مواد در اين كشور، 200 تن بود و در سال 2014 كه آمريكا از افغانستان خارج شد، بنا به مؤسسه تحقيقاتي سيگار توليد در افغانستان به 32 برابر يعني 6400 تن رسيد.

وي افزود: سال گذشته، قيمت ترياك در افغانستان كيلويي  870.000 تومان بود اما در سالجاري كيلويي 550.000 تومان است كه دو علت باعث اين كاهش 35 درصدي قيمت در افغانستان است: يكي افزايش كشت و ديگري زمان برداشت محصول.

اين مقام مسئول در ستاد اظهار داشت: ما تمام طول نوار مرزي خود با افغانستان را با موانع مختلف مسدود نموده ايم و امكان حمل مواد مخدر بصورت خودرويي توسط قاچاقچيان، امكان پذير نيست. قاچاقچيان مواد مخدر را بصورت كوله‌اي (توسط مهاجرين غير قانوني)، دواب و شتر انتقال مي‌دهند.

هادي نژاد گفت: بيشترين محموله‌هاي مواد مخدر كه توسط قاچاقيان از شرق كشور وارد مي‌شوند، مسلحانه است. ما در سال گذشته حدود يك هزار قبضه سلاح از قاچاقچيان ضبط كرديم و در طي سالهاي مبارزه، 3750 شهيد و حدود 20000 نفر مصدوم و مجروح داده‌ايم. به موازات اين خسارت‌هاي معنوي، امكانات و تجهيزات خود را از داده‌ايم. سال گذشته 9 نفر در مبارزه با قاچاقچيان مواد مخدر شهيد شدند.

وي افزود: دومين مسيري كه احتمال حمل مواد مخدر توسط قاچاقچيان متصور است، عبور از گمركات كشور مي‌باشد. مبادله حجم بسيار زياد كالا و كمبود تجهيزات و امكانات، مانع كنترل كامل كانتينرها شده است.

وي گفت: مسير اصلي انتقال مواد مخدر افغانستان، پاكستان است. بخشي از مواد مخدر در قسمت جنوبي به كشور ما وارد شده و بخشي از آن به درياي عمان و خليج فارس منتقل مي‌گردد. مواد وارده به خليج فارس نيز بخشي به كشور ما حمل و بخشي نيز به كشورهاي حاشيه خليج فارس قاچاق مي‌شود. اگر چه ما مرزهايمان را با پاكستان ‌مسدود كرده ايم، اما وجود مناطق صعب العبور و هزينه‌هاي بالا باعث شده كه انسداد در اين مناطق تكميل نشود. با اينحال در حال مسدود كردن آن هستيم.

معاون دبيركل ستاد مبارزه با مواد مخدر بيان داشت: بر اساس مسيرهايي كه قاچاقچيان براي انتقال محموله‌هاي خود انتخاب مي‌كنند، اقدامات مقابله‌اي خود را سازماندهي مي‌كنيم. سه استان فراه، هرات و نيمروز افغانستان با كشور ما هم مرز مي‌باشند كه استان‌هاي متناظر با آنها را براي همكاري در معيشت جايگزين در افغانستان، فعال كرده‌ايم. همچنين امضاي يك تفاهم نامه همكاري در معيشت جايگزين با افغانستان، مراحل اجرايي خود را مي‌گذراند اما مهمترين مشكل در اقدام و عمل در اين راستا فقدان امنيت در افغانستان مي‌باشد كه كار را كند كرده است.

به گفته هادي نژاد؛ سال گذشته 3200 نفر بر اثر سوء مصرف مواد مخدر در كشور ما، فوت شده اند و در مجموع ايران متحمل خسارات فراواني در مبارزه با مواد مخدر متحمل مي شود و حدود 50 درصد از زندانيان كشور را محكومين مواد مخدري تشكيل مي‌دهند.

وي بيان داشت: دولت افغانستان هنوز در كشور خود مسلط نشده‌اند و آمريكا 10 پايگاه نظامي در افغانستان دارد. در حال حاضر افغانستان بدنبال قانوني كردن تجارت ترياك است و در نظر دارد بعنوان يك محصول قانوني، امكان تجارت و تبادل آن در بازارهاي قانوني را كسب كند. لذا برآورد ما اينست كه توليد در افغانستان گسترش خواهد يافت و ناامني و توليد مواد مخدر در شمال افغانستان، با بازگشت تروريست‌ها از عراق و سوريه، افزايش خواهد يافت.

اين مقام مسئول در ستاد افزود: بر اساس گزارشات افسران رابط ما در افغانستان، پيش سازها به طور فزايندهاي به افغانستان وارد مي‌شود. بخشي از اين پيش سازها از هند، چين و پاكستان به آن كشور قاچاق مي‌شوند.

هادي نژاد گفت: امكانات و تجهيزات ما در مبارزه با مواد مخدر نيازمند ارتقاء است و ما طي سنوات اخيز  و بخاطر تحريم‌ها نتوانسيم اين تجهيزات را تهيه كنيم لذا انتظار داريم با برداشته شده تحريم ها، اين امكان فراهم شده و كشورهاي اروپايي بخشي از اين تجهيزات فني، كنترلي، آزمايشگاهي و ... را اهداء و برخي را به ما بفروشند.

وي تصريح كرد: از جمله امكانات مورد نياز ما كه در شرايط آب و هوايي متغير كشور كارايي خوبي دارد، سگ‌هاي مواد ياب مي‌باشد كه هلند، نمونه‌هاي خوبي داشته و انتظار داريم در اين راستا اقدام كند. موضوع ديگر اينست كه ما هيچ اطلاعاتي از كشورهاي اروپايي مبني بر كشف محموله هاي مواد مخدر دريافت نمي‌كنيم تا بتوانيم مسيرها را مورد ارزيابي قرار دهيم. سال گذشته حدود 84 بسته پستي در مسير كشورهاي اروپايي توسط شركت پست ج.ا.ايران كشف و ضبط شد و هيچ گزارشي از پليس، گمرك و يا اينترپول به ما اعلام نشده كه در اروپا آيا مرسوله پستي حاوي مواد مخدر از منشأ ايران كشف شده يا خير؟

معاون مقابله با عرضه ستاد در پاسخ به اظهار نظر طرف هلندي مبني بر تأثير اقدامات سياسي بر موضوع همكاري در حوزه مبارزه با مواد مخدر، گفت: مبارزه با قاچاق مواد مخدر تابع مسائل سياسي نيست و قاچاقچيان، به سرعت تصميم مي‌گيرند و عمل مي‌كنند. آنها حتي برخي از سياست مداران را نيز با پول تطميع كرده و با خود همراه مي‌كنند، ما معتقديم كه نجات فرد نجات جامعه است لذا بر اساس مفاهيم اسلامي به تنهايي جلوي سيل مواد مخدر را سد كرده ايم و انتظار داريم اروپا با مواضع سياسي، مانع اقدام ما در جهت سلامت بشريت نشود.

همچنين در اين ديدار رئيس مركز بين‌المللي اطلاعات و معاضدت قضائي پليس ملي گفت: هدف از سفر به ايران، بررسي زمينه هاي  همكاري و سطح تعاملات بين دو كشور است و ما بدنبال ارتقاء روابط و گسترش همكاري‌ها، هستيم.

وي افزود: جريان سازمان‌يافته مواد مخدر، مختص يك كشور نبوده و همة دنيا را تحت تأثير خود قرار داده، لذا بايد در مبارزه با آن همكاري نزديكتر و بهتري داشته باشيم. راهبرد ما، مبارزه با جرايم سازمان يافته ار مبدأ آن است و به شركاي خود كمك كنيم تا براي مبارزه، به منابع جرم نزديكتر شوند.

وي بيان داشت: اشخاصي در اروپا هستند كه با قاچاقچيان در ارتباط بوده و نقل و انتقال پول آنها را تسهيل مي‌نمايند. اين ارتباطات در بستر اينترنت  صورت پذيرفته و از روشهاي بسيار پيشرفته استفاده مي‌گردد. اينها در افغانستان، لبنان، پاكستان، تركيه، روسيه و ساير كشورها، شبكه‌هاي گسترده‌اي دارند.

اين مقام مسئول در هلند گفت: معتقدم كه مبارزه با مواد مخدر كاري نيست كه ايران بتواند به تنهايي انجام دهد. اين كار مشترك است. ما مي‌توانيم مبارزه عليه مواد مخدر را در ايران و هلند به هم مرتبط كنيم و در بسياري از زمينه‌ها مي‌توانيم همكاري داشته باشيم.

وي گفت: شركت K9 در هلند، علاوه بر توليد سگهاي موادياب، كار تحقيق بر روي ساير حيوانات داراي شامه قوي و جثه كوچك(مثل موش) را آغاز كرده است. در صورت نتيجه بخش بودن اين تحقيقات، امكان استفاده از اين حيوانات نيز در عرصه مبارزه با مواد مخدر نيز امكان پذير است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha