کد خبر: افراد-مبتلا-به-دیابت-روزانه-دو-بار-مسوا
۶ شهریور ۱۳۹۷، ۱۲:۰۱

به گزارش طبنا(خبرگزاری سلامت)، افراد دیابتی باید توجه زیادی به بیماری‌شان داشته باشند و تنها مراقبت‌شان را به کنترل قندخون، رژیم غذایی مناسب و ورزش‌کردن معطوف نکنند. این بیماری تمام اعضای بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد و منجر به بروز مشکلات دیگری نظیر مشکلات قلبی یا کلیوی می‌شود. در حقیقت دیابت می‌تواند بر بهداشت دهان هم تاثیر گذارد.

قندخون بالا می‌تواند عامل شروع انواع بیماری‌ها و عفونت‌های لثه باشد. از سوی دیگر، بیماری لثه می‌تواند کنترل دیابت را سخت‌تر کند.

به مرور زمان پلاک‌ها بر روی سطح دندان‌ها انباشته می‌شوند، سخت شده و به حالت رسوب در می‌آیند و بر روی خط لثه قرار می‌گیرند. در نتیجه تمیزکردن بین دندان‌ها را دشوار کرده و منجر به لثه‌های دردناک و متورم می‌شوند.

همچنین گلوکز موجود در بزاق بر سلامت دندان‌ها و بافت زبان، سقف دهان و پشت دهان تاثیر می‌گذارد. از اینرو توصیه می‌شود افراد دیابتی روزانه دو بار مسواک‌زده و حداقل روزی یکبار از نخ‌دندان استفاده کنند.

شستشوی دهان با آب هر دو ساعت یکبار هم به حفظ سلامت دهان کمک می‌کند.

انجمن دیابت آمریکا عنوان می‌کند رابطه بین بیماری لثه و دیابت بسیار جدی و دوسویه است. افراد دیابتی نه تنها در مورد ابتلا به بیماری حاد لثه آسیب پذیرتر هستند، بلکه بیماری حاد لثه بر کنترل قندخون تاثیر گذاشته و درروند پیشرفت بیماری دیابت نقش دارد.

افراد مبتلا به دیابت با ریسک بالا ابتلا به مشکلات سلامت دهان نظیر ورم لثه (مرحله ابتدایی بیماری لثه) و بیماری حاد لثه مواجه هستند چراکه در ابتلا به عفونت باکتریایی آسیب پذیرتر هستند و توانایی کمی هم در مقابله باکتری‌های تهاجمی به لثه‌ها دارند.

اگر کنترل میزان قندخون ضعیف باشد، احتمال ابتلا به بیماری‌های حاد لثه و از دست دادن دندان‌ها بیشتر می‌شود.

همانند تمامی عفونت‌ها، بیماری حاد لثه هم موجب افزایش قندخون می‌شود و ممکن است کنترل دیابت را سخت‌تر کند.

سایر مشکلات مرتبط با دیابت عبارتند از برفک (عفونت ناشی از قارچ‌های که در دهان رشد می‌کنند)، و خشکی دهان که می‌تواند موجب درد، زخم، عفونت و کرم خوردگی دندان‌ها شود.

از اینرو به افراد دیابتی توصیه می‌شود مراقب بهداشت دهان و دندان‌هایشان باشند(مهر)

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha