کد خبر: اعمال-تحریم‌ها،-تاثیر-منفی-بر-سیاست‌
۲۰ تیر ۱۳۹۵، ۱۰:۱۱

خبرگزاری سلامت: کاهش موالید و افزایش جمعیت سالمند در کشور طی سال‌های اخیر، نگرانی‌هایی را از روند رشد منفی جمعیت در پی داشته؛ تا جایی که رهبر معظم انقلاب سیاست‌های افزایش جمعیت را ابلاغ کرده‌اند.

به بهانه روز جمعیت با دکتر احمد همتی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، گفتگویی انجام دادیم که ماحصل آن در پی می‌آید:

رشد بی‌رویه و منفی جمعیت از هر دو بعد یک آسیب است. بنابراین باید به نقطه تعادل برسیم.

در دهه‌های اخیر افراط و تفریط در رشد جمعیت را شاهد بوده‌ایم و در حال حاضر بایستی برنامه‌ریزی دقیقی انجام شود تا بر اساس آن، رشد معقول جمعیت را شاهد باشیم تا علاوه بر جلوگیری از رشد جمعیت سالمند در کشور، نیروی جوان در جامعه در عرصه‌های مختلف حضور داشته باشند.

همانطور که مقام معظم رهبری فرموده‌اند، یک برهه‌ای از رشد جمعیت غفلت کردیم؛ تا جایی که به سمت منفی شدن پیش می‌رفت و این یک زنگ خطر است. طی دو سه سال اخیر این روند اصلاح شده و تا پاسخگویی کامل برنامه‌ریزی‌ها نیاز به زمان است. در عین حال این سیاست‌های جدید همزمان با اعمال تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی و اشتغال بود که کاهش نرخ ازدواج در کشور را شاهد بودیم و تاثیرات منفی که بر سیاست‌های افزایش جمعیت داشت.

قطعا رشد منفی و توسعه اقتصادی در اجرایی کردن این سیاست‌ها نقش مهمی دارد و اگر این اتفقاق بیفتد، راحت‌تر به اهداف تدوین شده در قالب سیاست‌های جمعیتی دست خواهیم یافت.

سیاست‌های جمعیتی با مانع اقتصادی مواجه شده که اغلب مردم با آن درگیر هستند. البته کاستی‌هایی در حوزه سیاستگذاری وجود دارد که به عنوان نمونه ذکر می‌کنم باید مشوق‌ها افزایش یابد.

 

کد خبرنگار: 41025

 

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha