کد خبر: استفاده-مجدد-از-تجهیزات-یکبار-مصرف-پزش
۲۷ تیر ۱۳۹۷، ۱۰:۰۷

به گزارش طبنا(خبرگزاری سلامت)، بهزاد رحمانی رئیس مؤسسه علمی جراحان عمومی درباره ابلاغیه وزارت بهداشت در زمینه استفاده مجدد از برخی از تجهیزات و لوازم یکبار مصرف پزشکی توضیح داد: باید توجه داشته باشیم که می‌توان با استریل کردن برخی از ابزار مورد استفاده، آنها را دوباره به کار گرفت اما این اتفاق با وضعیت روز درمان جهانی مغایرت دارد.

وی افزود: اگر به یاد داشته باشید طی سالیان گذشته سرنگ‌های یکبار مصرف وجود نداشت و پزشکان از سرنگ‌های شیشه‌ای استفاده می‌کردند که لازم بود برای تزریق مجدد آنها را جوشانده و سپس استفاده کرد.

این جراح قفسه سینه توضیح داد: استفاده مجدد از تجهیزات پزشکی در واقع یک نوع عقبگرد به حساب می‌رود و انجام این کار باعث پایین آمدن کیفیت این ابزار و همچنین پایین آمدن کیفیت درمان خواهد شد.

رحمانی با بیان اینکه قبل از ابلاغ این طرح نیز لوازم فلزی مورد استفاده مجدد قرار می‌گرفت توضیح داد: بر اساس این ابلاغیه برخی از لوازم یکبار مصرف استریل شده و مجدداً استفاده خواهند شد اما باید توجه کنیم که منعی برای استفاده نکردن از آنها وجود ندارد.

رئیس مؤسسه علمی جراحان عمومی در خصوص صرفه‌جویی اقتصادی با این ابلاغیه توضیح داد: اگر انجام چنین کارهایی صرفه‌جویی اقتصادی داشت بسیاری از کشورهای دیگر نیز از این سیاست استفاده می‌کردند به طوری که باید تاکنون سازمان‌های بیمه‌گر آن کشورها به این نتیجه می‌رسیدند که این یک دستورالعمل سودمند است و از لحاظ اقتصادی آن را به کار می‌گرفتند.

وی در پایان گفت: وقتی دید تصمیم‌گیران نسبت به این ماجرا کلی باشد به موضوع صرفه‌جویی اقتصادی توجهی نمی‌شود به طوری که اگر یک بیمار به دلیل پایین آمدن کیفیت درمان مجبور باشد چند روز دیگر در بیمارستان بستری بماند قطعاً هزینه زیادی را به سیستم درمانی تحمیل خواهد کرد.(فارس)

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha