کد خبر: استفاده-از-دانش-و-ظرفیت‌های-بومی-طب-سن
۱۹ بهمن ۱۳۹۵، ۱۱:۲۸

سمینار ملاحظات حقوقی و اخلاقی در طب سنتی با سخنرانی مشاور وزیر و مدیر کل دفتر طب سنتی ایرانی- اسلامی وزارت بهداشت و حضور استادان طب سنتی دانشگاه‌های علوم پزشکی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاري سلامت  دکتر محمود خدادوست، مشاور وزیر و مدیر کل دفتر طب سنتی وزارت بهداشت، در این سمینار، پیرامون جایگاه طب سنتی و مکمل در نظام جمهوری اسلامی ایران صحبت کرد.

وی همچنین به رویکرد جهانی برای استفاده از ظرفیت طب سنتی در نظام سلامت اشاره کرد و افزود: با توجه به قدمت چند هزار ساله طب سنتی ایرانی و ریشه‌دار بودن آن در فرهنگ و باور مردم، استفاده از دانش و ظرفیت‌های بومی این طب، اقتصادی است.

مدیر کل دفتر طب سنتی وزارت بهداشت سپس به دستاوردهای زیربنایی و زیرساختی دولت یازدهم و وزارت بهداشت در راستای توسعه و نهادینه کردن طب سنتی در نظام سلامت اشاره کرد و مواردی چون پیشنهاد و پیگیری تصویب 2 حکم در برنامه ششم توسعه در مجلس شورای اسلامی، اجرای آزمایشی ورود خدمات طب سنتی در نظام مراقبت‌های اولیه بهداشتی- درمانی در 9 دانشگاه علوم پزشکی کشور و آغاز عملیات احداث 10 سلامتکده تیپ طب سنتی با معماری ایرانی- اسلامی را برشمرد.

تصویب افزودن 2 واحد درس آشنایی با اصول و مبانی طب سنتی ایران به عنوان یک درس اختصاصی برای رشته‌های پزشکی و داروسازی از مهر ماه 1396 و اجرای آن ظرف مدت 5 سال برای دیگر رشته‌های گروه پزشکی، تدوین تعرفه خدمات طب سنتی ایرانی و چینی و طی مراحل تصویب آن در شورای عالی بیمه و هیات دولت و ثبت در کتاب ارزش نسبی خدمات و ایجاد حداقل 400 پست سازمانی در دانشگاه‌های علوم پزشکی تحت عناوین طب سنتی و فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل، از دیگر دستاوردهای وزارت بهداشت برای توسعه و نهادینه کردن طب سنتی است که مشاور وزیر بهداشت به آن‌ها اشاره کرد.
وی همچنین ضمن قدردانی از خدمات ارزنده دکتر محمدمهدی اصفهانی، از ایشان به عنوان پرچمدار طب سنتی ایرانی یاد کرد.

گفتنی است، در سمینار ملاحظات حقوقی و اخلاقی در طب سنتی، ضمن بحث و تبادل نظر در خصوص جایگاه طب سنتی، ارتباط پزشک و بیمار، مباحث طب نوین و سنتی و جایگاه اخلاق پزشکی در طب سنتی، از تلاش‌ها و زحمات دکتر محمدمهدی اصفهانی، دکترای تغذیه و عضو گروه اخلاق پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران و پیشکسوت اخلاق دانشگاه، تقدیر و تجلیل شد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha