کد خبر: استفاده-از-تلفن-همراه-به-عفونت‌های-بی
۱۲ بهمن ۱۳۹۶، ۱۳:۰۰
به گزارش طبنا(خبرگزاری سلامت)، دکتر علیرضا عسگری ، درخصوص جزئیات ممنوعیت استفاده غیرمتعارف از تلفن همراه و ورود به شبکه‌های اجتماعی در شیفت فعال و موظف کاری در مراکز درمانی گفت: براساس گزارش‌های رسمی، در ایران سرانه مصرف از فضای مجازی و گوشی موبایل، سه برابر متوسط  دنیا است. وی ادامه داد: استفاده بیش از حد از موبایل و فضای مجازی بیمارگونه است و تمامی صنوف و اقشار را شامل می‌شود. مدیرکل دفتر نظارت و اعتباربخشی امور درمان وزارت بهداشت تصریح کرد: هر عاملی که در حین خدمت، فرد را از خدمت بازدارد یا بر کیفیت مطلوب خدمت تاثیر بگذارد، ناپسند است و باید اصلاح شود. وی با بیان اینکه نظام سلامت در کشور، قله خدمت‌رسانی به مردم است، گفت: نظام سلامت ما در کشور بهترین کارکنان و پرسنل را دارد و برازنده این مجموعه است  که اگر اشکالی هرچند محدود در سطح ملی وجود دارد براي اصلاح آن كوشيد و البته با درپيش گرفتن اين مشي جديد، مجموعه سلامت می‌توانند پیش قراولان اصلاح رفتار در کشور باشند. عسگری خاطرنشان کرد: وقتی که این موضوع از تریبون وزارت بهداشت بیان می‌شود، به این معنی نیست که دچار معضل بزرگي  شده‌ایم و برعكس نشان‌دهنده این است كه اهتمام جدی در جهت ارتقای سطح خدمات و جلوگیری از آسیب احتمالی هستیم. وی با بیان اینکه  در قدم اول رویکرد ما ارشادی و اصلاحی است و امیدواریم با عطف به بخشنامه و دلایل و مستندات، این رفتار اصلاح شود، گفت: اصلاح این رفتار از آن حیث مهم است که تلفن همراه و استفاده از آن در حین شیفت کاری دقت لازم را از فرد می‌گیرد و باید از عاملی که تمرکز را برهم می‌زند، پرهیز شود. در اتاق‌های عمل و اورژانس‌ها و بخش‌های ويژه این موضوع ممكن است بيشتر به چشم آید. عسگری گفت: برخي  از دستگاه‌های حساس بیمارستانی در اتاق عمل و بخش‌های ویژه ممكن است اختلال عملکرد پیدا کنند و همراه بیمار زمانی‌که می‌بیند، پرسنل بیمارستان دائم گوشی به دست دارند، دچار بی‌اعتمادی به سیستم درمانی می‌شود، از همه مهم‌تر اینکه حریم خصوصی بیمار به خطر می‌افتد. مدیرکل دفتر نظارت و اعتباربخشی امور درمان وزارت بهداشت گفت: ممنوعیت استفاده از تلفن همراه یک استاندارد بین‌المللی پذیرفته شده است و در بسیاری از کشورها جدا از متعارف و غیرمتعارف، پرسنل، حق بردن تلفن همراه به داخل بخش و شیفت کاری را ندارند و بنابراین می‌توان گفت، با در نظر گرفتن استانداردها، این یک تصمیم بزرگ ملی است تا یک رفتار غیرهنجار اصلاح شود. وی تصریح کرد: با استقرار این بخشنامه در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، هم خدمت گیرنده و هم خدمت دهنده سود می‌برند، چراکه بیمار خدمت صحیح دریافت می کند، خدمت دهنده نیز عاری از هرگونه خظا به کار خود ادامه می دهد. عسگری با بیان اینکه جای این بخشنامه در سیستم درمان خالی بود، گفت: یک نکته دیگر اینکه، فضای مجازی و فرستادن اطلاعات بیمار از طریق فضای مجازی برای پزشک، نمی‌تواند جای معاینه حضوری و بالین بیمار را بگیرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha