کد خبر: استعمال-دخانیات،-ریسک-ابتلا-به-نابارو
۳ خرداد ۱۳۹۵، ۹:۱۴

متخصص زنان استعمال سیگار و قلیان را عاملی مهم در افزایش ریسک ناباروی عنوان و تصریح کرد: کاهش قدرت باروری ناشی از استعمال دخانیات محدود به خانم‌ها نمی‌شود و تاثیر سوء آن متوجه آقایان نیز می‌باشد.

 

دکتر لادن سیفی متخصص زنان، در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت اظهار داشت: شایع‌ترین علت نازایی زنان مربوط به اختلال در تخمک‌گذاری است.

اختلال در لوله‌های رحمی، آندومتریوز و چسبندگی‌های رحمی، موارد دیگری بود که این متخصص زنان به عنوان عوامل موثر در نازایی بدان اشاره داشت و افزود: باید توجه داشت به عنوان یک فرد می‌توانیم در روند تخمک گذاری و توانایی بارداری موثر باشیم که به عنوان مثال می‌توان به بیماری‌ها و نقش پزشک اشاره داشت.

وی بیان داشت: پیر شدن تخمدان تاثیر مستقیمی بر توانایی باروری دارد. به بیان دیگر، بعد از 30 سالگی، تخمدان‌ با سرعت بیشتری روند پیری را طی می‌کند. به عنوان پزشک همواره توصیه می‌کنیم حاملگی اول پیش از 30 سالگی باشد.

سیفی خاطرنشان کرد: افراد چاق بیشتر در معرض ابتلا به ناباروی هستند. برای جلوگیری از چاقی و عدم اختلال در تخمک‌گذاری باید از سنین کودکی اقدام کرد. اگرچه پیشگیری از چاقی در هر سنی به سود فرد و سلامت وی است.

این متخصص زنان استعمال سیگار و قلیان را عاملی مهم در افزایش ریسک ناباروی عنوان و تصریح کرد: کاهش قدرت باروری ناشی از استعمال دخانیات محدود به خانم‌ها نمی‌شود و تاثیر سوء آن متوجه آقایان نیز می‌باشد. متاسفانه در فرزند مادر سیگاری نیز ریسک ناباروری افزایش می‌یابد.

وی متذکر شد: استعمال سیگار و قلیان بر دهانه رحم و ترشحات آن تاثیر دارد و ریسک سقط، بارداری خارج از رحم را افزایش می‌دهد. متاسفانه استعمال مواد مخدری چون توتون و تنباکو سن یائسگی را تا چهار سال کاهش می‌دهد.

سیفی تصریح کرد: جای تاسف است که درمان ناموفق ناباروری در افراد سیگاری بیش از سایرین است.

وی در ادامه، شرایط روحی نامناسب را به عنوان عواملی برشمرد که تاثیر مستقیم بر تخمک‌گذاری دارد و شانس باروری را کاهش می‌دهد.

سیفی گفت: بیماری‌های زمینه‌ای مانند تیروئید در روند تخمک‌گذاری موثر است.

این متخصص زنان اظهار داشت: اختلال در لوله‌های رحمی عموما به دلیل عفونت‌ها و چسبندگی‌ها رخ می‌دهد. با انتخاب بیش از یک شریک جنسی از سوی خانم و یا همسر وی ابتلا به این عفونت‌ها افزایش می‌یابد.

سیفی متذکر شد: با اصلاح سبک زندگی و انتخاب یک شریک جنسی می‌توان از ابتلا به این عفونت‌ها و ناباروری جلوگیری کرد.

 

کد خبرنگار: 41025

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha