یک استاد دانشگاه فرهنگیان بر این باور است که توسعه ارزش های فرهنگی در مدارس در طول سال تحصیلی از اولویت های مبارزه اجتماعی با مواد مخدر بوده و در پیشگیری اولیه و ثانویه از مصرف مواد مخدر صنعتی و شیمیایی تاثیر گذار است .


به گزارش خبرگزاري سلامت به نقل از روابط عمومي ستاد مبارزه با مواد مخدرطهوراء جودی  افزود:سنین نوجوانی و جوانی به دلیل شرایط خاص آن حساس ترین و بحرانی ترین دوران برای مصرف مواد مخدر صنعتی و شیمیایی است.


وی با بیان اینکه در مورد دلایل گرایش نوجوانان و جوانان به مصرف مواد مخدر ،عوامل مختلفی دخیل است ، اظهار کرد: عوامل محیطی و اجتماعی، عوامل خانوادگی، بیماری های جسمانی ،اختلالهای روانی و استرس های وارده به فرد و ویژگی های شخصیتی می تواند خطر ابتلا به اعتیاد مصرف مواد مخدر را در نوجوانان و جوانان تشدید کند.


این کارشناس آموزشی با اشاره به ایجاد محیط سازگاری در دانش آموزان و الگوگیری از معلمان و مربیان مدارس در جهت اقدامات پیشگیرانه از اعتیاد، ادامه داد: در راستای اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر توجه به سیستم های اطلاع رسانی و رسانه های جمعی به منظور گسترش راهبردهای مقابله ای برای کاهش تاثرهای وقایع فشار زای زندگی ، تنظیم برنامه هایی مدرن و پی گیر برای پرکردن اوقات فراغت نوجوانان، جوانان و خانواده ها، کنترل مرزها و اماکنی که امکان انتقال و توزیع موادمخدر را دارد ، از سوی متولیان امر و فرهنگیان مهم و ضروری است .


جودی با بیان اینکه باید برنامه های پیشگیرانه در جهت مقابله با اعتیاد در مدراس ارزیابی شود، اضافه کرد: پیچیدگی و تنوع مشکلات ناشی از مصرف موادمخدر صنعتی و شیمیایی ممکن است دست اندرکاران امر مقابله را مجبور کند که از پیشگیری هایی که منوط به تغییرات اجتماعی است ، استفاده کنند، به همین دلیل باید تمامی اقداماتی که در جهت مبارزه با مواد مخدر بویژه در مدارس انجام می شود، مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد.


این استاد دانشگاه فرهنگیان ،استفاده از الگوسازی در اجرای نقش های آموزشی و تمرینات ورزشی به پویایی و نشاط منجر می شود که از عوامل تاثیرگذار در جلوگیری از گرایش نوجوانان و جوانان به مصرف مواد مخدر دارند.


جودی خاطرنشان کرد: پیشگیری اولیه برای مقابله با اعتیاد بسیار مهم است و در واقع دیدگاهی غالب در کاهش گرایش به موادمخدر می باشد.


به گفته وی ، باید بحث پیشگیری اولیه را به عنوان یک سیاست غالب در مبارزه با موادمخدر دنبال کنیم و در این راستا فعالیت هایی در نظر بگیریم که برای کاهش گرایش به موادمخدر تاثیرگذار هستند.


جودی افزود:توجه به خانواده ها و آموزش والدین برای تربیت صحیح فرزندان و علاقمند ساختن آنان برای گسترش آگاهی های خود و ارایه قابلیت های فردی تک تک اعضای خانواده و ایجاد حساسیت معقول در افراد برای توجه به نیازهای دیگران می تواند از برنامه های پیشگیرانه در جهت مقابله با اعتیاد مدنظر قرار گیرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha