سمانه نجارزادگان؛ طبنا(خبرگزاری سلامت):، از دوران کودکی به دو چیزعلاقه داشت یکی زندگی در بلندای آسمان و دیگری شاد کردن دل محرومان و حادثه دیدگان و تلفیق این دو را جز در خلبان امداد و نجات هلال احمرشدن نیافت؛ بارها از مصدومان گرفتار شنیده بود که وقتی ازهمه دنیا نامید و دربرابر مرگ تسلیم شدهاند، صدای بالگرد نجات زیباترین صدای دنیا برایشان بوده است. کاپیتان سیدعلی خمیسی سرپرست مرکز امداد و نجات هوایی جمعیت هلال احمراست که تنها خلبان رسمی هلال احمر با 20 سال سابقه خدمت در ردههای مختلف بوده و بیش از 1600 ساعت پرواز داشته است. کاپیتان نیز پیش از این در سمتهای هیأت مدیره شرکت نوید، رئیس اداره ایمنی پروازی بوده است.
کاپیتان خمیسی در ارتباط با انتصابش در امداد و نجات، چالشهای این رشته و اقدامات شگرفی که امداد و نجات هوایی میتواند در جهت کمک به حادثه دیدگان داشته باشد، به طبنا میگوید: بنابر صلاحدید ریاست محترم سازمان امداد و نجات عهده دار پست سرپرستی مرکزامداد ونجات هوایی شدم؛ دراین سالها با انجام پروازهای امدادی درشرایط بسیار سخت ودشوار با بالگردهای سازمان امداد ونجات (میل وبل 205) در اقصی نقاط کشور توفیق خدمت رسانی به مردم محروم را داشته ام.
سرپرست مرکز امداد و نجات هوایی جمعیت هلال احمر ادامه میدهد: بنده موفق به کسب مدارک کارشناسی هوانوردی و پایان دوره خلبانی بالگرد میل از روسیه و اکراین شدهام همچنین مدرک معادل دکتری هوانوردی (ATPL ) صادره از سازمان هواپیمایی کشوری به نمایندگی از ایکائورا داشته و تجارب حاصله از تدوین اولین دستورالعمل جامع امداد ونجات هوایی هلال احمر درسال1389 را دارم همچنین تدوین واجرای طرحهای مختلف هوایی و راه اندازی کلاسهای آموزش ایمنی با کمک موسسه هلال و... از دیگربرنامههای من در طول زندگی بوده است و امیدوارم توانسته باشم که بخش کوچکی از دینی را که این مملکت بر گردنم داشته را بجا آورم.
*ایران جزء ١٠ كشور برتر در زمینه امداد هوایی
وی در ارتباط با وضعیت امداد هوایی ایران در مقایسه با کشورهای دیگر و اینکه آیا همه استانداردها دراین زمینه وجود دارد؟ میگوید: وضعيت امداد هوايي ايران در بين تمامي جمعيت هاي هلال احمر و صليب سرخ جهان كم نظير است بهطوري كه به جرأت ميتوان گفت ایران جزء ١٠ كشور برتر جهان در اين زمينه است.
خمیسی میافزاید: بهدلیل تکنولوژی بالا در صنعت هلیکوپتری، ایران در رده کشورهای پیشرفته بوده که دارای توان علمی، فنی، تعمیر و نگهداری بالگرد، جوانان تحصیل کرده است همچنین در صنعت هوایی هیچگاه نمی توان گفت که سطح استاندارد و ایمنی در سطح عالی است ولی به جرات می توان گفت که رعایت استانداردهای هوایی با وجود همه تحریمها و با اتکا به توان داخلی از سطح مناسبی برخوردار است.
وی خاطرنشان میکند: با توجه به هزینه بر بودن آموزشهای خلبانی بالگرد، تا کنون جز آموزشگاه های نظامی، آموزشگاه خصوصی نتوانسته اند توان مالی اجرای دوره های آزاد خلبانی هلیکوپتر را در ایران اجرا کنند.
سرپرست مرکز امداد و نجات هوایی جمعیت هلال احمر با اشاره به اینکه خلبان جوان هلیکوپتر نداریم، میگوید: ضرورت دارد هلال احمر که از دارای بزرگترین یگانهای بالگرد در منطقه خاورمیانه و آسیا است تدابیری با کمک رؤسای جمعیت و سازمان امداد و نجات به اندیشد همچنین برنامه ریزی های لازم سرمایه گذاری در آموزش خلبانی را برای تعدادی از جوانان امدادگر انجام داده و با این سرمایه گذاری برای سالیان متمادی از این ذخیره تخصصی بهرمند شود.
وی در خصوص مسئولیت امداد و نجات هوایی میگوید: مسئوليت برنامه ريزي، هدايت، هماهنگي، نظارت، فرماندهي و كنترل متمركز ناوگان هوايي جمعيت هلال احمر بر اساس اهداف، سياست ها و خط مشي هلال احمر از مسئولیت امداد و نجات هوایی است همچنین این مرکز براي حصول اطمينان كارايي، اثر بخشي، سرعت، دقت و افزايش ضريب ايمني در همه شاخص هاي عمليات امداد هوايي و بهره برداري از بالگرد در عمليات امداد و نجات در نقاط مختلف كشور و يا خارج از كشور را براساس دستورالعمل ابلاغی عهده دارد.
وی میافزاید: امداد هوايي جمعيت هلال احمر با سابقه بيش از 50 سال فعاليت در امدادرساني هوايي از معدود واحدهاي امداد هوايي در بين جمعيت هاي هلال احمر و صليب سرخ جهاني بوده كه تجارب بسياري در انجام عمليات هاي موفق امداد رساني را دارا است.
خمیسی تصریح میکند: در پيش از انقلاب امداد هوایی با 1 فروند بالگرد 205 و يك فروند هواپيماي جت فالكن به همراه آشيانه مستقل در فرودگاه مهرآباد فعاليت خود را شروع كرد و در سال 1373 اقدام به خرید دو فروند بالگرد 205 بل کرده و امداد هوایی از فرودگاه به مکان سازمان امداد و نجات انتقال یافت. در سال 1381 دو فروند دیگر به این ناوگان اضافه و با توجه به رشد جمعيت كشور و افزايش حوادث غير مترقبه براي پشتيباني از عمليات هاي امدادي سراسر كشور نسبت به خريداري 8 فروند بالگرد نيمه سنگين ميل روسي و گسترش پايگاه ها از 2 پايگاه امداد هوايي به 9 پايگاه هوايي فعال و 8 پايگاه در حال ساخت اقدام شده است.
*لزوم ایجاد مركز امداد هوايي قدرتمند در پایتخت
سرپرست مرکز امداد و نجات هوایی جمعیت هلال احمر میگوید: با توجه به حادثه خيز بودن كشور ايران و با نگاهي به آمار فزاينده حوادث مختلف جادهاي، كوهستان، زلزله، سيلاب و... همچنين شرايط اقليمي و جوّي بسيار متنوع و نيز پهنه وسيع در حدود یک میلیون و 648 هزار و 195 كيلومتر مربع درمييابيم كه همواره بالگرد بهترين و سريعترين گزينه براي امدادرساني بوده و موثرترين قابليت آن امدادرساني در شرايط سيل و زلزله به دليل عدم دسترسي زميني است كه زلزله بم و سيل گنو از نمونه هاي آن هستند. با توجه به زلزله خيز بودن شهر تهران و تراكم بالاي اين شهر لزوم حضور يك مركز امداد هوايي قدرتمند با بالگردهاي مجهز و خلبانان مجرب و متخصص امدادي را دوچندان مي كند.
خمیسی اضافه میکند: با وجود تمامی بحران های تحریمی که در کشور داشته ایم همواره تلاش رؤسای محترم جمعیت هلال احمر بر این بوده که نهایت همکاری را برای واگذاری حداکثر بودجه های مربوطه به پشتیبانی از عملیات امداد هوایی را تامین کنند ولی متوجه این نکته باشید که صنعت هوایی صنعت پر هزینه ای بوده و باید با رایزنی های روسای محترم سازمان و جمعیت با نمایندگان مجلس بخشی از هزینه های گزاف تعمیراتی با بستن قراردادهی اقتصادی با ارگانهای دولتی مانند شیلاتف جنگل ها ومراتع محیط زیست و سکوهای نفتی و کشتیرانی و .... جبران شود تا هم باری را از روی دوش دولت برداشته و هم خلبانان حفظ آمادگی عملیاتی داشته و بخشی از کمبود بودجه تامین قطعاتمان جبران شود.
*هدر رفت منابع با انجام ماموریتهای غیرضروری هوایی
خمیسی میگوید: عدم آشنایی مردم با نحوه استفاده از بالگرد باعث شده که برای برخی از ماموریت های غیرضروری که از طرق زمینی توسط امدادگران قابل دسترسی باشد بدلیل عدم دادن اطلاعات درست به مرکز EOC هلال احمر باعث هدر رفت زمان و هزینه امداد هوایی برای اعزام بالگرد می شود ضمن اینکه ضرورت دارد نسبت به گسترش آموزش همگانی مسایل ایمنی امداد و نجات هوایی و نحوه برقراری ارتباطات علایمی با بالگرد و نحوه نزدیک شدن صحیح به بالگرد برای سوارشدن را به مردم آموزش داد.
*لزوم افزایش بالگردهای امداد و نجات
وی اضافه میکند: برابر سیاست ابلاغی دولت باید به تعداد استان ها بالگرد تامین شود و با درنظرگرفتن به تعداد بالگرد پشتیبان در حال حاضر حداقل به 10 فروند بالگرد جستجو و نجات نیازمندیم.همچنین ما تعداد 150 نفر خلبان و مهندس پرواز و مهندس فنی داریم که در دو بخش عملیات پروازی و تعمیرو نگهداری بکارگیری شدهاند.
خمیسی با بیان اینکه تا پایان سال3 فروند بالگرد جدید به ناوگان هوایی هلال اضافه میشود، عنوان میکند: همه امور مربوط به امدادگران امدادهوایی توسط تیم زبده و توانمند ایثار هلال احمر پشتیبانی میشود که دارای تمامی تخصص ها برای کمک به خلبان در هنگام نجات مصدومین است.
نظر شما