کد خبر: از-درمان‌های-خودسر-برای-درمان-درد-مفا
۳۰ بهمن ۱۳۹۵، ۱۱:۲۱

متخصص بیماری‌های استخوان و مفاصل و ستون فقرات گفت: به دلیل کارهای تکراری، سندورم کانال مچ دستی اتفاق می‌افتد که بی حسی و گز گز شدن انگشتان را می توان به عنوان نشانه نام برد.

 

دکتر مرتضی رجایی جراح و متخصص بیماری‌های استخوان و مفاصل و ستون فقرات، در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت بیان داشت: سندرومی داریم در ارتوپدی که به کار گیری بیش از حد مفاصل را شامل می‌شود. در دو دوره این سندروم اتفاق می‌افتد که موسم خانه تکانی را به عنوان نمونه می‌توان ذکر کرد.

رجایی گفت: در این سندروم، فشار بیشتری روی تمام مفاصل وجود دارد؛ اما درمان آن بسیار ساده است و با کاهش فشار بر مفاصل محقق می‌شود. بهتر است در زمان خانه تکانی، چند دقیقه‌ای را حین کار کردن برای استراحت اختصاص داد تا مفصل استراحت کند و دچار آسیب نشود.

وی با تاکید بر این که تقسیم کارها، مهم‌ترین نکته است و نباید کارهای سنگین را چند ساعت متوالی ادامه داد، در توضیح بیشترین مشکلاتی که بانوان هنگام خانه تکانی بدان دچار می‌شوند، اذعان داشت: استفاده از مواد شوینده و مشکلات تنفسی که به دنبال دارد، قطعا اولین نکته‌ای است که به ذهن همگان خطور می‌کند. آنچه مربوط به مشکلات اسکلتی-عضلانی است، به دلیل فشار بیش از حد است که صدمه و کشیدگی تاندون‌ها را موجب می‌شود.

رجایی متذکر شد: اگر تاندون‌ها به هر دلیل صدمه دیدند، نباید اجازه داد بیماری مزمن شود.

وی با رد تحمل درد در آسیب های اسکلتی-عضلانی و مصرف خودسرانه داروها خاطرنشان کرد: درمان در این مرحله بسیار سخت است؛ در صورتی که مراجعه در زمان شروع درد، درمان را بسیار آسان‌تر می‌کند.

متخصص بیماری‌های استخوان و مفاصل و ستون فقرات یادآور شد: تجویز و تجهیزات کمک ارتوپدی مانند مچ بند و زانو بند در صورت انتخاب و استفاده صحیح، قطعا در درمان و بهبود آسیب موثر است.

وی گفت: افرادی که به روماتیسم مفصلی دچار هستند، انجام کارهای شدید مانند خانه تکانی باعث تشدید ناراحتی شده و روماتیسم‌های خاموش را فعال می‌نماید.

رجایی با تاکید بر این که بهتر است برنامه‌ریزی مشخص برای خانه تکانی داشته و در بازه زمانی مناسب با رعایت تقسیم کار داشته باشیم، یادآور شد: عمده‌ترین دلیل مراجعه به متخصصین ارتوپدی در این موقع از سال، آسیب‌های ناحیه دست و گردن است. به دلیل کارهای تکراری، سندورم کانال مچ دستی اتفاق می‌افتد که بی حسی و گز گز شدن انگشتان را می توان به عنوان نشانه نام برد.

وی افزود: کشیدگی بیش از حد دست برای تمیز و مرتب کردن خانه می‌تواند مفصل شانه را دچار آسیب نماید.

رجایی تصریح کرد: تقویت عضلات، بهترین راهکار برای پیشگیری از بروز آسیب است که برای این هدف می‌توان از آب درمانی کمک گرفت.

 

کد خبرنگار: 41020

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha