کد خبر: از-بین-رفتن-مرز-میان-ربات-و-انسان-با-ساخ
۳ تیر ۱۳۹۸، ۱۴:۱۱

به گزارش طبنا (خبرگزاری سلامت)، دانشمندان دانشگاه «لینشوپینگ» با ارائه یک ماهیچه مصنوعی مرز میان ربات و اندام‌های طبیعی را از بین بردند.

براساس گزارش «نیواطلس»، این ماهیچه مصنوعی از پلیمر ویژه‌ای ساخته شده که عملکردی مشابه ماهیچه‌های طبیعی دارد و قرار است در ایمپلنت و میکروربات‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

اگرچه در طی سال‌های اخیر پیشرفت‌های بزرگی در زمینه ساخت اندام‌های مصنوعی صورت گرفته است اما اکنون دانشمندان به دنبال راه بهتری برای تولید این اندام‌ها هستند.

یکی از این راه‌ها، استفاده از روش تقلیدی از فرایند طبیعی بدن به جای فعال‌کننده‌های انرژی قدیمی است.

این تیم به سرپرستی «ادوین جاگر»، استاد ارشد در سیستم‌های سنسوری و فعال‌کننده‌ها در بخش فیزیک، شیمی و زیست‌شناسی برای دستیابی به این هدف، ماهیچه‌های مصنوعی از پلیمر فعال‌کننده‌ ساخته شده با «پلی پیرول»، تولید کردند.

«پلی پیرول» یک پلیمری از پیرول است که به دلیل داشتن ویژگی‌های الکترومغناطیسی زیاد، مورد توجه قرار گرفته است. این پلیمر عمدتا در وسایل الکتریکی و سنسورها استفاده می‌شود و هنگامی که در معرض یک جریان الکتریکی قرار گیرد حجم آن تغییر می‌کند.

طبق این گزارش، محققان برای انجام این کار، پلیمری دولایه‌ای که میان آنها یک غشای نازک است، ساختند. زمانی که یک بار الکتریکی از یک لایه وارد می‌شود، یون‌های پلیمر به پیرامون غشا می‌رسد و ورقه را فشرده می‌کند. در ضمن لایه دیگر الکترون‌ها را جذب و باعث خم شدن این وسیله می‌شود که این عمل همانند انقباض طبیعی ماهیچه‌ها است.

محققان می‌گویند، این بار می‌تواند توسط یک باتری یا افزایش واکنش گلوکز و اکسیژن اعمال شود. تجهیز پلیمر با نوعی آنزیم خاص می‌تواند سوختن و واکنش گلوکز را برای تولید انرژی افزایش دهد.

جاگر سرپرست این مطالعه گفت: این آنزیم گلوکز و اکسیژن را برای تقویت قوای حرکتی ماهیچه‌های مصنوعی به انرژی تبدیل می‌کند.(فارس)

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha