کد خبر: ارتقای-جایگاه-طب-عمومی-از-اهداف-شورای-ر
۱۰ اسفند ۱۳۹۵، ۱۴:۴۶

ادهمی با اشاره به شوراي  راهبردی طب عمومی کشور گفت: از اهداف آن، ارتقای جایگاه طب عمومی در نظام سلامت کشور، دوم ایجاد همگرایی و انسجام در تصمیمات مربوط به طب عمومی، سوم ارتقای آموزش دانشجویان پزشکی، چهارم توانمندسازی پزشکان به منظور افزایش کارآیی و اثربخشی در نظام سلامت کشور و پنجم استفاده حداکثری از ظرفیت پزشکان عمومی در سطوح مختلف مدیریت نظام سلامت است.

دكتر بهزاد ادهمی دبیر نظارتی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگارپارلماني  خبرگزاری سلامت درباره  شورای راهبردی طب عمومی کشور، اظهار داشت: از آنجایی که رکن اصلی ارتقای سلامت کشور و عامل اصلی ثبات و تحول اساسی در سلامت، طب عمومی است و همگان بر این باور هستند، ولی متاسفانه در حوزه تصمیم گیری ها و سیاست گذاری ها و حتی در عمل خیلی همگرایی نداشتیم.

وي گفت: هدف شورای عمومی طب عمومی برای جواب به این پرسش است که بتوانیم یک جایگاه متمرکز در سطح وزارتخانه در تصمیم گیری ها  و سیاست گذاری ها داشته باشیم که به صورت متمرکز بتواند مدیریت کند. به این نتیجه رسیدیم که یک شورای راهبردی و طب عمومی در سطح وزارتخانه تشکیل شود. دوره قبل این موضوع را پیشنهاد دادیم و خوشبختانه در شورای معاونین تصویب شد و آیین نامه ای را نیز پیشنهاد دادیم که بررسی شد و به عنوان شیوه نامه آیین نامه طب عمومی کشور در شواری معاونین تصویب شد که مصوبه شوراي  معاونین وزارتخانه را دریافت کرد و ابلاغ شد.

دبیر نظارتی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهداف این شورا تصریح کرد: از اهداف آن، ارتقای جایگاه طب عمومی در نظام سلامت کشور، دوم ایجاد همگرایی و انسجام در تصمیمات مربوط به طب عمومی، سوم ارتقای آموزش دانشجویان پزشکی، چهارم توانمندسازی پزشکان به منظور افزایش کارآیی و اثربخشی در نظام سلامت کشور و پنجم استفاده حداکثری از ظرفیت پزشکان عمومی در سطوح مختلف مدیریت نظام سلامت است.

وی به شرح وظایف این شورا پرداخت و گفت: یکسری وظایف نیز بر عهده این شورا گذاشته شد که در راستای اهداف مورد نظر است. ترکیب شورا به این شرح است که ریاست شورا را وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بر عهده دارد، حریرچی معاون کل و قائم مقام وزیر ، معاون بهداشتی، معاون درمان، معاون آموزشی، معاون توسعه و مدیریت منابع، معاونت برنامه ریزی و هماهنگی و حقوقی، رئیس سازمان نظام پزشکی، نمانیده کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی که یکی از کمیسیون باید معرفی شود، سه نفر از اعضای هیئت مدیره انجمن پزشکان عمومی، مشاور وزیر در امور پزشکان عمومی، دو نفر پزشک عمومی به انتخاب وزیر بهداشت که یکی از این دو نفر معرفی شده اند که بنده هستم و دیگری هم فراهانی بوده که معاون فرهنگی دانشجویی است و از آنجایی که اسم وی در معاونت ها نبود، از سمت وزیر معرفی شد. آخرین نفر دبیر شواری آموزش پزشک عمومی است که خانم دکتر چنگیز است.

ادهمی با بیان این که احکام دوستان صادر شده است، خاطرنشان کرد:احکام دوستان صادر شده است و دو نامه نوشته شده که یکی برای کمیسیون بهداشت برای معرفی آن یک نفر بوده که در  اولین جلسه یک نفر از کمیسون معرفی خواهیم کرد. سه نفر هم  از هیئت مدیره انجمن پزشکان عمومی خواهد بود که نامه به انجمن، زده شده  که باید معرفی کنند. شورای راهبردی طبق مصوبه شیوه نامه، در معاونت برنامه ریزی و هماهنگی و حقوقی وزارت بهداشت مستقر است.

دبیر نظارتی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی یادآور شد: دبیر شورا  نیز توسط ریاست شورا که وزیر بهداشت است، معرفی می شود که دکتر فراهانی معرفی شده اند. مدت این شورا از زمان تصویب و احکام به مدت دو سال است و مصوبات این شورا نیز لازم الاجرا است. قرار است کلیه تصمیاتی که در سطح وزارتخانه برای طب عمومی کشور گرفته می شود، درمعاونت های مختلف که قرار است خط مشی تعیین شود در این شورا بیاید و بعد از تصویب با امضای وزیر لازم الاجرا می شود. امیدواریم منشا تحولی برای طب عمومی کشور باشد.

كدخبرنگار41055

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha