کد خبر: ارتباط-استرس-و-آلودگی‌های-زیست-محیطی
۲۶ آبان ۱۳۹۵، ۱۰:۰۵

خبرگزاری سلامت: ام اس بیماری خودایمن مغز است و صرفا مغز و نخاع را درگیر می کند و با ایجاد اختلالاتی در پوشش عصبی امکان دارد سبب علائم گوناگونی باشد. این علائم می تواند از گزگز دست، مشکلات بینایی، دوبینی، اختلالات شناختی، اختلالات حرکتی تا اختلالات ادراری متغیر باشد.

دکتر عبدالرضا ناصرمقدسی، متخصص مغز و اعصاب می گوید: طی انجام چند مطالعه اثبات شده که آلودگی‌های زیست محیطی می توانند موجب تشدید ام اس شوند. از طرفی دیگر به صورت کامل مشخص شده که استرس و شوک های عاطفی می توانند موجب تشدید بیماری شوند.

وی تشخیص ام اس را توسط گرفتن شرح حال از بیمار و معاینه بالینی و همچنین انجام ام آر آی می داند که ترکیب این دو پزشک را به تشخیص قطعی بیماری ام اس می رساند و تأکید می کند: متأسفانه عده ای به بیماران ام اس نگاه و دید بسیار نامطلوبی دارند؛ به گونه ای که فرد هنگام ورود به جامعه در اشتغال و ازدواج دچار مشکل می شود و این امر ناشی از ضعف و فقر جامعه ما است. در حالی که این گونه بیماران هیچ منعی برای ازدواج خوب و فرزندآوری ندارند و فرزندان آنها بالای 93درصد به ام اس مبتلا نمی شوند. در بحث ازدواج باید به کلیت طرف مقابل توجه کرد، زیرا ام اس بخش کوچکی از یک فرد را شامل می شود در حالی که می توان نکات مثبتی را در آن فرد ارزیابی کرد.

ترس از ام اس میان مردم جامعه ناشی از عدم فرهنگسازی نسبت به این بیماری است. زمانی دارو موجود نبود و بیماران تا 80درصد ناتوان می شدند، اما در حال حاضر چنین اوضاعی حاکم نیست و بیماران به راحتی مشغول کار و زندگی هستند. حال آن که در درصدی از بیماران امکان دارد فرد دچار فلج کامل شود که در گذشته این درصد زیاد بود، اما هم اکنون با آشنایی بیشتر نسبت به آن و داروهای موجود این میزان کاهش یافته است. بنابراین در راستای حذف این فوبیا باید فرهنگسازی کرد.

طبق گفته ناصر مقدسی، متأسفانه میزان ابتلا به ام اس در زنان نسبت به مردان 4برابر بیشتر دیده می شود و کمبود ویتامین د، استعمال دخانیات و چاقی در دوران کودکی ریسک ابتلا به ام اس را افزایش می‌دهد. نکته مهم آن که با وجود پیشرفت های چشمگیر در خصوص داروهای ام اس اما برای آن درمان قطعی وجود ندارد.

وی تأکید می کند که آینده بیماری ام اس را نه تنها در ایران بلکه در سطح جهان بسیار خوب می بیند، زیرا خوشبختانه شناخت بسیار خوبی نسبت به این بیماری در حال کشف است و روز به درمان ها و داروهای جدید روی کار می آیند البته میزان شیوع آن هم در آینده افزایش خواهد یافت.

بر اساس این گزارش و طبق گفته دکتر ناصرمقدسی شایان ذکر است که کیفیت داروهای ایرانی ام اس بسیار رضایت بخش است و به طور قطع با داروهای خارجی هم تراز است که در این میان باید به شرکت های دارویی داخلی دست مریزاد گفت و به دلیل حمایت آنها از بیماران و تولید داخل و همچنین چرخاندن چرخه اقتصاد مملکت باید تشکر کرد.

 

کد خبرنگار: 410100

 

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha