کد خبر: اراده-تهران-توسعه-هر-چه-بیشتر-روابط-با
۲۴ آذر ۱۳۹۵، ۱۶:۰۰

رییس‌ جمهوری اسلامی ایران، اراده تهران را توسعه هر چه بیشتر روابط با جاکارتا دانست و اظهار داشت: ایران از توسعه و ارتقاء سطح روابط اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و علمی با اندونزی استقبال کرده و آمادگی دارد نیازهای اندونزی را بویژه در حوزه انرژی تأمین کند.

به گزارش خبرگزاري سلامت حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز چهارشنبه در نشست مشترک هیأت‌های عالی‌رتبه ایران و اندونزی، سفر همتای اندونزیایی خود به تهران را نقطه عطفی در توسعه روابط دو کشور توصیف کرد و با تأکید بر لزوم تلاش دو طرف برای تسهیل روابط اقتصادی تهران و جاکارتا، گفت: تلاش برای تقویت روابط بانکی، دستیابی به تعرفه ترجیحی و تجارت مستقیم می‌تواند در این زمینه بسیار مؤثر باشد و این موضوع به نفع دو ملت خواهد بود.

رییس‌ جمهوری با تأکید بر اینکه روابط بانکی زیربنای مهمی برای توسعه روابط تهران – جاکارتا است، اظهار داشت: چنانچه بانک‌های دولتی و خصوصی ایران و اندونزی روابط نزدیک‌تری با یکدیگر برقرار کنند این مسأله می‌تواند به توسعه سریعتر روابط تجاری و سرمایه‌گذاری‌های مشترک، کمک کند.

دکتر روحانی در ادامه با اشاره به توانمندی شرکت‌های ایرانی برای حضور و فعالیت در اندونزی، گفت: شرکت‌های مختلف ایرانی بویژه در حوزه انرژی، نفت، گاز و آب و صدور خدمات فنی و مهندسی آمادگی دارند ظرفیت‌ها و توانمندی‌های خود را در اختیار اندونزی بگذارند.

رییس‌ جمهوری همچنین توسعه روابط فرهنگی، علمی و مراکز تحقیقاتی دو کشور را مورد تأکید قرار داد و گفت: ایران و اندونزی از اشتراکات فرهنگی فراوانی برخوردار بوده و دو ملت تفسیر و فهم بسیار نزدیکی از اسلام اعتدالی دارند و استمرار فعالیت کمیته علمای دینی ایران و اندونزی می‌تواند در وحدت هر چه بیشتر دنیای اسلام بسیار مفید باشد.

دکتر روحانی در ادامه تقویت همکاری‌های تهران و جاکارتا را در خصوص مسایل منطقه‌ای و بین‌المللی مورد تأکید قرار داد و اظهار داشت: تهران و جاکارتا در زمینه احقاق حقوق مردم فلسطین، اهداف مشترکی دارند و در زمینه ایجاد امنیت در سوریه، عراق و یمن و نیز کمک‌های انسان‌دوستانه به مردم جنگ زده می‌توانند، همکاری‌های بیشتری با یکدیگر داشته باشند.

رییس‌ جمهوری همچنین با ابراز نگرانی از شرایط بسیار اسفبار مسلمانان میانمار، اظهار داشت: امیدوار هستیم با همکاری اندونزی بتوانیم گام‌های مؤثری برای بهبود شرایط در این زمینه برداریم.

دکتر روحانی همچنین با اشاره به همکاری‌های بسیار سازنده و مفید تهران و جاکارتا در مجامع بین‌المللی و اسلامی، خاطر نشان کرد: در شرایط کنونی منطقه و جهان، ضرورت دارد دو کشور تلاش کنیم تا سازمان همکاری اسلامی نسبت به وضعیت منطقه و معضلاتی که مسلمانان منطقه با آن مواجه هستند، فعال‌تر شود.

«جوکو ویدودو» رییس‌ جمهوری اندونزی نیز در این نشست با تأکید بر اهتمام کشورش برای توسعه هر چه بیشتر روابط با ایران، اظهار داشت: معتقدیم در شرایط کنونی دستیابی به برجام فرصت بزرگ و مناسبی برای توسعه روابط تجاری و سرمایه‌گذاری مشترک بین دو کشور، ایجاد کرده است که باید از آن به خوبی استفاده کنیم.

رییس‌ جمهوری اندونزی همچنین با ابراز رضایت از فعالیت شرکت‌های مختلف ایرانی در اندونزی در زمینه‌های مختلف بویژه ساخت پالایشگاه به ارزش 5 میلیارد دلار، نیروگاه تا سقف 5 هزار مگاوات و همچنین حوزه انرژی، گفت: اندونزی از افزایش مشارکت و فعالیت‌ شرکت‌های ایرانی بویژه در حوزه‌های نفت، گاز و انرژی‌های تجدیدپذیر، استقبال می‌کند.

ویدودو همچنین با تأکید بر تلاش کشورش برای توسعه روابط بانکی دو کشور، اظهار داشت: اندونزی به دنبال تهیه چارچوبی برای روابط گسترده بانکی با ایران است و مصمم هستیم روابط بانکی دو کشور را توسعه دهیم.

رییس‌ جمهوری اندونزی با اشاره به اهمیت همکاری‌های دو کشور در مسایل منطقه‌ای و مبارزه با افراطی گری و تروریسم، از جمله حل مشکلات در سوریه، یمن و میانمار اظهار داشت: جاکارتا همواره خواهان گفتگوهای سازنده برای حل و فصل مسایل منطقه‌ای است و معتقدیم که تنها از طریق گفتگو امکان دستیابی به صلح پایدار وجود دارد. ضمن اینکه نگرانی خود در خصوص مسلمانان میانمار را به دولت این کشور منعکس کرده ایم.

ویدودو همچنین خواستار حضور و مشارکت شرکت‌های اندونزی در دو حوزه

 نفتی آب تیموری و منصوری ایران شد و گفت: ما همچنین علاقمندیم در حوزه تولیدات غیرنفتی بویژه صنایع نساجی، کاغذ و کائوچو با ایران همکاری داشته باشیم.

رییس‌ جمهوری اندونزی لزوم عملیاتی شدن توافقات تهران و جاکارتا را مورد مورد تأکید قرار داد و گفت: مصمم هستیم نشست روسای کمیسیون مشترک روابط اقتصادی دو کشور طی دو ماه آینده تشکیل شده و روند اجرایی شدن توافقات تهران و جاکارتا را مورد ارزیابی و پیگیری قرار دهیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha