کد خبر: اجرای-پرونده-الکترونیک-و-نظام-ارجاع،-ر
۲۲ فروردین ۱۳۹۸، ۱۴:۳۰
به گزارش طبنا(خبرگزاری سلامت)، احمد حمزه با بیان اینکه طرح تحول نظام سلامت بهترین و مهمترین دستاورد دولت در عرصه داخلی بود، گفت: این طرح رضایتمندی مناسبی را به ویژه در سال‌های نخست اجرا به همراه داشت و در موفقیت آقای روحانی در انتخابات 96 بسیار تاثیرگذار بود. عضو هیات رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، با یادآوری رضایت مقام معظم رهبری از طرح تحول سلامت، افزود: تمامی‌دست اندرکاران تلاش مناسبی برای اجرای مطلوب طرح داشتند البته این طرح در کنار دستاوردهای بزرگ با ایرادها و نواقصی مواجه بود. وی ادامه داد: در زمان اجرای طرح مذکور توانستیم تعداد تخت‌های بیمارستانی را به سرعت افزایش دهیم و به طور تقریبی 20 درصد به تعداد تخت‌ها افزوده شد از سویی هتلینگ بیمارستان‌ها ارتقا و پرداختی‌ها از جیب مردم به ویژه در خدمات بستری بسیار کاهش یافت. این نماینده مردم در مجلس دهم، با تاکید بر اینکه با اجرای طرح تحول سلامت ساختارهای فیزیکی وزارت بهداشت شکل مناسبی پیدا کرد، گفت: کلینیک‌هایی که محل ارجاع سطح دو هستند در تمامی‌نقاط کشور وضعیت فیزیکی مناسبی پیدا کردند و تمامی‌این موارد دستاوردهای اندکی نیستند زیرا پیش نیاز اجرای گام‌های بعدی یعنی اجرای طرح پزشک خانواده و پیاده کردن نظام ارجاع است. حمزه در تشریح نواقص طرح تحول سلامت، یادآور شد: نظام بیمه همگانی تا پیش از اجرای طرح وجود نداشت بنابراین مجبور به طراحی نظام بیمه همگانی شدیم و برای تحت پوشش بیمه قرار گرفتن افراد با مشکلاتی مواجه شدیم که بر این اساس قرار بود 5 میلیون نفر تحت پوشش بیمه قرار گیرند و منابع آن دیده شده بود اما 11 میلیون نفر تحت پوشش بیمه رایگان قرار گرفتند بدون آنکه منابع آن دیده شود بنابراین در سال‌های بعد مشکل ایجاد کرد. قرار بود دفترچه‌هایی که برای این طرح دیده می‌شد خدمات سنگین هزینه‌های بستری را پوشش دهد نه خدمات سرپایی را اما متاسفانه مانند دفترچه کارمندی دست مردم بود و هر جا دلشان می‌خواست مراجعه و هر خدماتی را که می‌خواستند پزشکان برای آنها تجویز می‌کردند بنابراین هزینه‌های زیادی به طرح تحمیل و باعث شد که بیمه سلامت با کمبود بودجه روبرو شود نماینده مردم کهنوج، فاریاب، منوجان، رودبار و قلعه‌گنج در مجلس دهم، افزود: همچنین قرار بود دفترچه‌هایی که برای این طرح دیده می‌شد خدمات سنگین هزینه‌های بستری را پوشش دهد نه خدمات سرپایی را اما متاسفانه مانند دفترچه کارمندی دست مردم بود و هر جا دلشان می‌خواست مراجعه و هر خدماتی را که می‌خواستند پزشکان برای آنها تجویز می‌کردند بنابراین هزینه‌های زیادی به طرح تحمیل و باعث شد که بیمه سلامت با کمبود بودجه روبرو شود. عضو هیات رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد: از سویی به دلیل فراهم نبودن زیرساخت مخابراتی نتوانستیم پرونده الکترونیک سلامت را اجرایی کنیم البته طی این مدت وزارت ارتباطات و فناوری تلاش کرد و در حال حاضر زمینه برای اجرای پرونده الکترونیک و نظام ارجاع فراهم است و دولت نیز باید این را وظیفه خود بداند زیرا بر اساس قانون برنامه ششم مکلف به اجرای پزشک خانواده، نظام ارجاع، خرید راهبردی خدمات، تهیه گایدلاین‌هایی که ارائه خدمت را ارزش‌گذاری می‌کند و پرونده الکترونیک است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha