کد خبر: اجرای-قانون-منع-مصرف-قلیان-در-انتظار-اس
۳۰ خرداد ۱۳۹۵، ۱۰:۰۱

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس دهم با اشاره به مصرف رو به رشد قلیان بین نوجوانان گفت: اجرایی نشدن قانون منع مصرف قلیان در اماکن عمومی، مثل این است که به بهانه اشتغالزایی، سم را در اختیار مردم قرار دهیم.

 

سیامک مره صدق عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس دهم، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری سلامت، درباره قلیان های آلوده به مواد مخدر تصریح کرد:  گزارش مستندی راجع به آلودگی قلیان ها به مواد مخدر و روانگردان، تاکنون مشاهده نکرده ام، ولی در مجموع تنباکوهایی که به شکل صنعتی به بازار عرضه می شوند، درصدی مواد افزودنی دارند که در حداقل حالت، سرطانزا بودن و اثر سوء آنها روی بارداری ثابت شده است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان این که متاسفانه برخی از نوجوانان تصور می کنند این ها در واقع نوع کم ضرر تنباکو هستند، اظهار داشت: این در حالی است که مضرات تنباکوهای صنعتی از تنباکو بیشتر است. ضمن این که آسیب های وارده به مجاری تنفسی که در اثر استعمال قلیان و تنباکوی صنعتی به وجود می آید، بیشتر از سیگار است.

مره صدق افزود: یک عدد قلیان در واقع معادل کشیدن 40 عدد سیگار، به راه های هوایی آسیب می زند و معادل کشیدن 20 عدد سیگار، اثر سرطان زایی دارد. بنابراین به هیچ وجه نباید نوجوانان به این روی بیاوند که قلیان فرم ضعیف تر دخانیات است و آسیب زایی کمتر دارد.

وی با اشاره به قانون منع مصرف قلیان در اماکن عمومی تصریح کرد: علیرغم اصرار برای اجرای قانون ممنوعیت استفاده از قلیان در اماکان عمومی، مشاهده می شود برخی مکان ها به عنوان رستوران سنتی و دیزی سرای سنتی و قهوه خانه، قلیان را ترویج می دهند و متاسفانه مشتریان اکثر آنها نوجوانان جامعه هستند،.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان خاطرنشان کرد: مصرف قلیان، روز به روز درحال افزایش است که لازم است حتما وزارت بهداشت با همکاری دستگاه هایی که در این فرآیند اثرگذار هستند، جلوی رشد قارچ گونه این مراکز را بگیرند و مراکز عرضه هم طی برنامه زمان بندی شده کوتاه مدت، موظف باشند که به کار خود پایان دهند.

مره صدق یادآور شد: اشتغالی که در این مراکز ایجاد می شود، اشتغال مخربی است و ما نمی توانیم به بهانه اشتغالزایی، ترویج سم را آزاد کنیم. اجرایی نشدن قانون منع مصرف قلیان در اماکن عمومی، مثل این است که ما به یک عده چون می  خواهند ایجاد اشتغال کنند، مجوز فروش سم بدهیم که به مردم سم بفروشند و مردم سم بخورند که از نظر علمی فرقی با هم ندارند. به نظر من این قانون باید حتما اجرایی شود.

 

کد خبرنگار:41055

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha