کد خبر: اجرای-آزمایشی-روش-مراقبت-موردی-در-برخی
۱۲ خرداد ۱۳۹۵، ۱۰:۳۶

معاون پرستاری وزیر بهداشت،درمان و آموزش پزشکی از شروع آزمایشی روش مراقبت موردی (case method) در چند بیمارستان خبر داد و گفت: با توجه به ضعف زیرساخت ها مانند کمبود نیروی انسانی انتظار نداریم یکباره این طرح به صورت کامل و استاندارد در همه بیمارستان ها اجرایی شود، بلکه اجرای این طرح زمان بر است.

 

به گزارش خبرگزاری سلامت، محمد میرزابیگی در همایش تبیین برنامه پرداخت عملکردی بر اساس شیوه موردی (case method) با اشاره به شروع آزمایشی این طرح در چند بیمارستان گفت: بی شک کار پرستاری کاری ۱۰۰درصد تیمی است و هنوز فعل مراقبت آن طور که انتظار داریم مردم از آن سود ببرند در جامعه ما نمود پیدا نکرده است.

وی افزود: البته اتفاقات مبارکی نظیر اجرای طرح تحول سلامت و  قانون ارتقای بهره وری افتاده است و امتیازات مختلفی داده شده است اما هنوز کیفیت و اثرگذاری کیفی درحد انتظار به طرز قانع کننده ای بروز نیافته است.بنابراین نیاز است یکسری اقدامات سخت افزاری، نرم افزاری و درون گروهی انجام گیرد.
معاون پرستاری وزیر بهداشت ادامه داد: مردم زمانی که پا در بیمارستانها می گذارند، پا در یک محیط ناشناخته می گذارند و ترس از ناشناخته ها و ترس از چیزهایی که بیمار نمی داند مثل اینکه مثلا با چه کسانی سر و کار خواهد داشد و چه اتفاقاتی برای او رخ خواهد داد از جمله عواملی است که به شدت برای بیمار استرس زا است و کار مراقبت را دو چندان سخت می کند.
وی افزود: یکی از روش هایی که به بیمار آرامش می دهد و روش درمان و مراقبت را تسهیل می کند این است که شناخت بیشتری نسبت به محیط و عوامل درگیر در پروسه درمان و مراقبت به بیمار ارائه شود. این حق بیمار است که بداند پزشک معالج او کیست و پرستار مراقبش چه کسی است و قرار است چه روش های درمانی برای او به کار گرفته شود.
میرزابیگی تصریح کرد: این موارد از حقوق اولیه بیمار است و بایستی در حد لازم در این خصوص به بیمار اطلاع رسانی شود تا بیمار احساس امنیت و آرامش کند و به این گونه نباشد که بیمار را بستری کنیم و ارتباط لازم با او برقرار نشود و با نام تخت او را خطاب قرار دهیم.
وی با تأکید بر ضرورت و اهمیت مراقبت به روش کیس متد گفت: قطعا در این مسیر مشکلات بسیاری نظیر کمبود نیرو، آماده نبودن زیر ساختها و توقع بیش از حد بیماران وجود دارد ولی در کنار همه این مسائل اگر می شود کاری را سر و سامان داد که بدون صرف هزینه های زیاد، شرایطی بهتر از وضعیت کنونی را فراهم کنیم، چرا نکنیم.
معاون پرستاری وزارت بهداشت افزود: یکی از این اقدامات بهبود روش مراقبت از بیمار است. روشهای مراقبتی در دنیا بسیار است و کادر پرستاری ما برای ارائه خدمات مراقبتی زحمات بسیاری صرف می کنند و این نیست که بگویم چون زحمت کشیده نمی شود، اثربخشی کافی مشاهده نمی شود بلکه معتقدیم اگر روش مراقبت را ساماندهی کنیم شاید نیاز به این حجم زحمات هم نباشد.
وی کمبود نیرو را یکی از درگیری های پیش رو برای اجرای روش مراقبتی کیس متد خواند و گفت: ما هم انتظار نداریم که همین الان به یکباره نیروی کافی و استاندارد فراهم شود و روش مراقبتی کیس متد بر اساس استاندارد مراقبت جهانی اجرایی شود اما انتظار است همین روش های کنونی اعم از فانکشنال، موردی و ترکیبی حداقل به صورت کیس متد با انتظارانی که بیمار دارد و انتظارتی که می شود فراهم کرد ساماندهی کرد.
میرزابیگی ادامه داد: در مورد بحث HIS و زیر ساخت های الکترونیک هم توافقاتی با معاونت درمان وزارت بهداشت صورت گرفته و از همکاران بخش IT خواسته ایم که اتفاق بیفتد اما در خواست ما این است که طولی کار نکنیم و به هر طریق شده تا زمان فراهم شدن زیر ساخت های الکترونیکی کار متوقف نشود.
وی افزود: روش مراقبت موردی می تواند یکی از آیتم های تاثیرگذار در روش پرداخت باشد اما نباید روش پرداخت را فقط موکول به اجرای کیس متد کنیم. درست است که یکی از بهترین و قابل قضاوت ترین روش هایی که می شود در نظام پرداخت به آن توجه کرد، روش مراقبت موردی و کیس متد است و می تواند به معنای واقعی زمان را تبدیل به کار کند.
معاون پرستاری وزیر بهداشت اظهار داشت: ارزش زمان در کنار ارزش کمیت و کیفیت باید لحاظ شود و قرار نیست یکی از اینها حذف شود و دیگری اضافه شود. زیرا اینها در کنار یکدیگر تکامل می یابد و سبب می شود هم مسیر مراقبت اثرگذارتر باشد و هم پرداخت ها در داخل جامعه پرستاری به عدالت نزدیک شود.
وی با تأکید بر لزوم انتقال ضرورت اجرای روش مراقبت کیس متد به بدنه جامعه پرستاری گفت: ما باید از برخی آزموده های گذشته درس بگیریم به عنوان مثال در بحث روش پرداخت عملکردی اگر جلسات توجیهی برگزار می شد ،شاید آن موج موقتی ایجاد نمی شد و آن طرح از ابتدا بسیار موفق اجرایی می شد.
میرزابیگی افزود: در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد
بیمارستان ها درخواست اجرای پرداخت عملکردی را دارند البته به شرط اینکه دقیقا بخشنامه ابلاغی از سوی وزارت بهداشت اجرا شود.

وی اجرای روش مراقبتی کیس متد را موجب حفظ کرامت بیمار خواند و گفت: ما نیز قبول داریم که اجرای این طرح کار سختی است اما شدنی است و انتظار هم نداریم از همین فردا این طرح بدون اشکال و ایراد به بهترین نحو ممکن عملیاتی شود و هیچ اشکالی وجود نداشته باشد اما بی شک این مهم با همکاری و همدلی قابل انجام است و می توان آن را با کمک هم جلو ببریم.
همایش تبیین برنامه پرداخت عملکردی بر اساس شیوه موردی (case method) با حضور معاون پرستاری، معاون درمان، مدیرکل ارزیابی و تدوین استانداردهای وزارت بهداشت و مسئولان قطب های ده گانه و ۵۰ مدیر بیمارستان از ۵۰ دانشگاه علوم پزشکی سراسر کشور و مدیران پرستاری و مترون های بیمارستان های اجرای آزمایشی روش کیس متد ؛ ۱۱ خرداد در وزارت بهداشت برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha