کد خبر: اثر-افسرده‌کننده-رسانه‌های-اجتماعی
۲۵ تیر ۱۳۹۸، ۱۱:۰۲
به گزارش طبنا (خبرگزاری سلامت) از مدیکال‌اکسپرس، افزایش استفاده از رسانه‌های اجتماعی و تلویزیون می‌تواند افسردگی نوجوانان را افزایش دهد. در بررسی محققان کانادایی مشخص شد، تماشای بیشتر از متوسط تلویزیون و استفاده از رسانه‌های اجتماعی در یک دوره ۴ ماه تا ۱ ساله، می‌تواند موجب افسردگی شدید در نوجوانان شود. هرچه استفاده از این رسانه‌ها بیشتر شود، علایم افسردگی هم بیشتر می‌شود. در این بررسی، بازی‌های ویدیویی و کامپیوتری و همچنین مرور اینترنت هم در نظر گرفته شده بود اما معلوم شد، این وسایل، نوجوانان را افسرده نمی‌کنند. محققان در بررسی‌های خود متوجه شدند، افسردگی ناشی از نشستن مقابل تلویزیون یا رسانه‌های اجتماعی، به دلیل کاهش فعالیت فیزیکی نوجوانان نیست. بلکه آنها با دیدن برنامه‌های تلویزیونی و همچنین رسانه‌های اجتماعی، وضعیت اقتصادی و اجتماعی خود را دایما با موارد مشاهده شده در این رسانه‌ها، مقایسه می‌کنند و در نتیجه از عزت نفس‌شان کاسته می‌شود و علایم افسردگی از خود بروز می‌دهند. همچنین شواهد نشان داد که رسانه‌های اجتماعی، نوجوانان را نه تنها افسرده، بلکه این افسردگی را تقویت می‌کند. رسانه‌های اجتماعی و تلویزیون، اشکالی از رسانه‌ها هستند که نوجوانان را در برابر تصاویر دیگران که به نظر خوشبخت می‌رسند قرار می‌دهد و باعث افسردگی آنها می‌شود. به طور مثال، دیدن بدن زیبا و عالی افراد یا سبک زندگی ثروتمند شخصیت‌های تلویزیونی یا رسانه‌های اجتماعی می‌تواند نوجوان را از نوع زندگی و ظاهر خود ناامید و افسرده کند. این بررسی نشان می‌دهد، خانواده‌ها و جوانان باید در استفاده از صفحات دیجیتالی، محدوده زمانی را رعایت کنند تا از خطر افسردگی کاسته یا از آن پیشگیری شود. محققان کانادایی برای رسیدن به این نتیجه حدود ۴ هزار کانادایی ۱۲ تا ۱۶ ساله را بررسی کردند و از آنها خواستند مدت زمانی را که در برابر صفحات دیجیتالی می‌گذرانند گزارش دهند و البته رسانه‌های انتخابی‌شان را از میان ۴ گروه رسانه‌های اجتماعی، تلویزیون، بازی‌های ویدیویی و کامپیوتر، نام ببرند. به گزارش طبنا، این بررسی نشان داد که نوجوانان نباید زمان زیادی در برابر تلویزیون و رسانه‌های اجتماعی بگذرانند تا از ابتلا به افسردگی در امان باشند. مترجم: نادیا زکالوند

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha