کد خبر: ابلاغ-دو-برنامه-مهم-برای-ارتقای-آموزش-پ
۱۵ تیر ۱۳۹۵، ۱۲:۱۳

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: باتوجه به اهمیت رشته پرستاری در پاسخگویی به نیازهای نظام سلامت دو برنامه به صورت همزمان به دانشگاهها ابلاغ شده تا علاوه بر توسعه کمی آموزش پرستاری و رفع کمبودهای کشور در این حوزه، همزمان مهارت های بالینی دانش آموختگان رشته پرستاری در کشور نیز ارتقا یابد.


به گزارش خبرگزاری سلامت دکتر باقر لاریجانی گفت: در راستای ارتقای آموزش پرستاری در کشور آیین نامه اجرایی توسعه همکاری بیمارستانها و مراکز بهداشتی درمانی با دانشکده های پرستاری و مامایی در آموزش دانشجویان پرستاری و همچنین آیین نامه نحوه بکارگیری هیات علمی پرستاری مستقر در بالین باتوجه به موافقت وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به دانشگاهها ابلاغ شد و پس از انجام امور مربوطه هر دو برنامه در کشور اجرایی خواهد شد.


دکتر لاریجانی گفت: از سال گذشته گفتمان جدیدی در حوزه آموزش علوم پزشکی کشور آغاز شده و برنامه­های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی افق روشنی را پیش روی دست اندرکاران حوزه آموزش علوم پزشکی کشور قرار داده است.


معاون آموزشی وزارت بهداشت پاسخگویی به نیازهای نظام سلامت کشور را هدف اصلی برنامه های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی برشمرد و گفت: رشته پرستاری از جمله حیطه های بارزی است که می بایست در آموزش پاسخگو و عدالت محور به آن توجه شود.


دکتر لاریجانی اظهار داشت: خدمات پرستاری بخش مهمی از نظام ارائه خدمات سلامت را به خود اختصاص می دهد و آمار نشان می دهد که در کشور با کمبود پرستار مواجه هستیم. وی افزود: بی شک با روش ها و ظرفیت های جاری حوزه آموزش قادر به جبران این کمبود نیستیم و لازم است برنامه ریزی مناسبی برای بهره مندی از کلیه ظرفیت های کشور برای آموزش پرستاری صورت گیرد.


معاون آموزشی وزارت بهداشت استفاده از ظرفیت بیمارستانهای دولتی و خصوصی در تربیت کارشناسان پرستاری را یکی از راهکارهای رفع کمبود کشور در حوزه پرستاری ذکر کرد و گفت: امروزه بسیاری از کشورهای پیشرفته از این روش در رشته های مختلف نظام سلامت بهره برداری می نمایند.


دکتر لاریجانی گفت: برنامه ریزی جهت توسعه همکاری بیمارستانها و مراکز بهداشتی درمانی با دانشکده های پرستاری و مامایی در آموزش دانشجویان پرستاری از چندی پیش در کشور آغاز شد و آیین نامه اولیه آن به دانشگاههای علوم پزشکی کشور ابلاغ گردید.


معاون آموزشی وزارت بهداشت اضافه کرد: اکنون با همکاری کارگروه توسعه آموزش پرستاری متشکل از روسای دانشکده های پرستاری و مامایی، نمایندگان انجمن علمی پرستاری، نظام پرستاری، اعضای بورد پرستاری، و نمایندگان معاونین آموزشی و پرستاری وزارت متبوع، آیین نامه اجرایی توسعه همکاری بیمارستانها و مراکز بهداشتی درمانی با دانشکده های پرستاری و مامایی در آموزش دانشجویان پرستاری تدوین شده و به تایید وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز رسیده است.


وی با بیان اینکه این آیین نامه به دانشگاههای علوم پزشکی کشور ابلاغ شده گفت: هدف اصلی این آیین نامه استفاده از امکانات بیمارستانها در افزایش ظرفیت تربیت کارشناسان پرستاری و جبران بخشی از کمبود موجود در کادر پرستاری مراکز درمانی کشور است و ضروری است دانشگاهها و بیمارستان ها سرمایه گذاری جدیدی برای گسترش پرستاری در کشور انجام دهند.


دکتر لاریجانی درخصوص این آیین نامه تاکید کرد: لازم است تا دانشگاههای علوم پزشکی پس از جلب همکاری و هماهنگی با مسئولان استانی ذیربط با بیمارستانهای متقاضی تربیت نیروی پرستاری تفاهم نامه منعقد کنند و ظرفیتهای جدید پذیرش آن دانشگاه جهت تصویب و درج در دفترچه آزمون سراسری به شورای گسترش دانشگاههای علوم پزشکی ارسال گردد.


معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان اینکه علاوه بر توسعه کمی آموزش پرستاری می بایست به ارتقای سطح مهارت و دانش بالینی دانش آموختگان این رشته نیز توجه شود، گفت: بی شک ارتقای دانش بالینی پرستاران تاثیر بسزایی در اعتلای کیفیت خدمات در کلیه سطوح نظام سلامت کشور خواهد داشت.


دکتر لاریجانی افزود: ارتقای توانمندی دانشجویان پرستاری مستلزم حضور اساتید توانمند در بستر بالینی آموزش دانشجویان پرستاری است که علاوه بر هدایت دانشجویان زمینه های عملی ارتقای دانش ایشان را نیز فراهم آورند.


معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: برهمین اساس و در راستای ارتقای کیفیت آموزش بالینی پرستاری و کم کردن فاصله بین آموزش و بالین در این رشته آیین نامه نحوه بکارگیری هیات علمی پرستاری مستقر در بالین نیز در حوزه معاونت آموزش تدوین و پس از تایید وزیر  بهداشت،  به دانشگاههای علوم پزشکی کشور ابلاغ شده است.


معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: براساس این آیین نامه به هيات اجرايي جذب دانشگاههاي علوم پزشكي كشور اجازه داده مي شود نسبت به جذب عضو هيات علمي باليني پرستاري در مراکز آموزشی درمانی کشور اقدام نمايند.


وی با بیان اینکه از این پس اعضای هیات علمی پرستاری در دانشگاههای علوم پزشکی در قالب این آیین نامه نیز می توانند مشغول به کار شوند، ابراز امیدواری کرد که اجرای این آیین نامه به همراه آموزش های دانشکده ها و بیمارستان ها بتواند زمینه های ارتقای کیفیت خدمات پرستاری را در کشور فراهم آورد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha