کد خبر: آنتی-بیوتیک،-شمشیر-دو-لبه-برای-درمان-آن
۴ دی ۱۳۹۵، ۱۱:۰۳

خبرگزاری سلامت: با توجه به آغاز فصل سرما و شیوع بیماری های سرماخوردگی و آنفولانزا، شستشوی مداوم دست ها به ویژه قبل از خوردن هر چیزی است. شیوع آنفولانزا هر سال در ایران طی ماه های دی تا اسفند ماه گسترش می یابد که موارد متعدد آن در حال چرخش است.

دکتر داود یادگاری رییس بخش عفونی بیمارستان لبافی نژاد می گوید: آنفولانزا به عنوان یکی از بیماری های ویروسی، معمولا در فصل سرد سال بروز می یابد. این بیماری از طریق تماس با شخص مبتلا نظیر دست دادن و روبوسی کردن، ترشحات تنفسی، عطسه و سرفه کردن نیز انتقال می یابد. علائم بیماری به صورت درد بدن و عضلات، سرفه، گرفتگی و آبریزش بینی، بی اشتهایی و تب بروز می کند و بعد از 3 روز تب بیمار فروکش می کند، اما در برخی مواقع هم به مدت یک هفته ادامه می یابد.
وی ادامه می دهد: برخی از افراد که دچار بیماری های زمینه ای و آلرژیک هستند نیز امکان دارد دچار سرفه های مزمن طولانی مدت (حالت برونشیت) شوند. آنفولانزا در کودکان می تواند منجر به ایجاد عوارض گوش و سینوزیت شود. افراد بالای 65 سال، افراد دچار بیماری های زمینه ای مانند نقص ایمنی، بیماری های قلبی، ریوی، ایدز، نارسایی های کلیه و آسم بیشتر در معرض عوارض آنفولانزا نیز قرار دارند.

رییس مرکز تحقیقات بیماری های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی عنوان می کند که خطرناک ترین عوارض آنفولانزا عفونت های ریوی است و امکان دارد که فرد به صورت ناگهانی دچار تب، لرز، تهوع، استفراغ، مشکلات شدید تنفسی، سرفه های شدید همراه با خلط و حتی بستری در بیمارستان شود. این عوارض بیشتر در افراد مُسن و افراد مبتلا به بیماری های زمینه ای شیوع بیشتری دارد. در ماه دوم و سوم بارداری افراد بیشتر در معرض ابتلا به عوارض بیماری آنفولانزا قرار دارند. بنابراین تأکید بر این است که خانم های باردار و یا آنهایی که قصد بارداری دارند واکسینه شوند. شایان ذکر است که استفاده از این واکسن در دوران بارداری منع ندارد.
وی می گوید: توصیه ما در خصوص استفاده از این واکسن در فصل شهریور و مهر است، اما افراد دچار بیماری های زمینه ای که تا به حال آن را تزریق نکرده اند در زمستان هم می توانند واکسینه شوند. نکته مهم دیگر رعایت بهداشت فردی است که افراد سالم با بیمار مبتلا به آنفولانزا در ارتباط نباشند، زیرا موجب انتشار ویروس خواهد شد. بهتر است افراد مبتلا به آنفولانزا تا زمان بهبودی کامل در منزل استراحت کنند. در واقع بیماران نباید خودشان را خسته کنند؛ اگر بیمار در حین بیماری به سرکار برود و خودش را خسته کند به دلیل داشتن فعالیت های فیزیکی زیاد به طور قطع دوره بیماری اش طولانی خواهد شد.

متخصص بیماری های عفونی و گرمسیری هشدار می دهد: بدترین کار ممکن در زمان ابتلا به آنفولانزا استفاده خودسرانه از آنتی بیوتیک ها می باشد. افراد به هیچ عنوان نباید از آنتی بیوتیک ها به صورت خودسرانه استفاده کنند، زیرا موجب افزایش طول عمر بیماری و عوارض آن می شود. آنفولانزا یک بیماری ویروسی است و آنتی بیوتیک بر آن اثری ندارد و تنها موجب مقاوم و طولانی شدن دوره درمان خواهد شد. در صورتی که برای فرد دچار بیماری های زمینه ای و آنفولانزا توسط پزشک داروهای ضد ویروسی نه داروهای آنتی بیوتیک تجویز شود، طول درمان به مراتب کوتاه تر خواهد شد. خوشبختانه داروهای ضد ویروسی بدون نسخه در اختیار عموم قرار نمی گیرد.
دکتر محبوبه حاجی عبدالباقی، متخصص بیماری های عفونی و گرمسیری می گوید: آنتی بیوتیک مانند شمشیر دو لبه است. موجب از بین رفتن میکروب می شود، اما می تواند برای بیمار عارضه هم داشته باشد؛ یعنی موجب مقاوم شدن میکروب ها می‌شود. خطر مقاومت میکروبی به مراتب بیشتر از عوارض مذکور است. آنتی بیوتیک ها تنها در بیمارستان ها مصرف نمی شوند، بلکه در جامعه هم افراد سرماخوردگی و تب کردن را معادل مصرف آنتی بیوتیک ها می دانند و بسیاری از اوقات بیماران خودسرانه برای درمان آنتی بیوتیک های گوناگونی را مصرف می کنند. این در حالی است که متأسفانه در برخی از مواقع آنتی بیوتیک ها بی رویه توسط برخی پزشکان تجویز می شود.
 وی همچنین درباره آنفولانزا اضافه می کند: در صورت مراجعه به پزشکی غیر از متخصص عفونی امکان دارد تشخیص به جای آنفولانزا، سرماخوردگی باشد که در این صورت با تجویز آمپول کورتون میزان عارضه نیز افزایش می یابد. افراد برای جلوگیری از انتشار ویروس بايد جلوی بینی خود را با دستمال بگیرند. همچنین دست هایشان را بعد از قرار گرفتن در اماکن عمومی قبل از تماس و مالیدن آنها به سر، صورت، چشم و بینی شستشو دهند. آنفولانزا تا حدی تحت کنترل است، اما مردم هم باید بدانند که چه کارهایی را در جهت محافظت خود در راستای عدم ابتلا به این ویروس انجام دهند.

 

کد خبرنگار: 410100

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha