عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با انتقاد از ناامن بودن مجوزهای هنری و نیز مشخص نبودن کف و سقف موسیقی در کشور، ابراز امیدواری کرد که سند ملی موسیقی پس از تصویب از سوی شورای عالی انقلاب بتواند مشکلات این حوزه را حل کند.

به گزارش گروه فضای مجازی خبرگزاری سلامت به نقل از خانه ملت محمدعلی وکیلی با اشاره به تدوین سند ملی موسیقی، گفت: یکی از مهمترین اشکالات حوزه فرهنگ عدم تثبیت "گفتمان فرهنگی" است؛ در این گفتمان حد و حدود فرهنگ چه در بخش موسیقی، سینما و چه در دیگر بخش‌ها از کف تا سقف تعریف می‌شود اما کف و سقف موسیقی مجاز ایران به‌رغم آنکه 4 دهه از انقلاب اسلامی می‌گذرد نامشخص است و همین امر سبب شده شاهد یک بلبشوی فرهنگی باشیم که یکی مجوز می‌دهد و دیگری کنسل می‌کند!

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دومین اشکال حوزه فرهنگ این است که مراجع تصمیم‌گیر در حوزه فرهنگ هم‌عرض یکدیگر هستند چراکه شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی به حکم وظیفه ذاتی مجاز به قانون‌گذاری هستند.

وی با بیان اینکه اقدام وزارت فرهنگ جهت تدوین سند ملی اتفاق خوبی است، اضافه کرد: البته این نگرانی وجود دارد که سند فوق با مرجعیت شورای عالی انقلاب فرهنگی در مقابل قوانینی که مجلس در قالب طرح‌ها و لوایح تثبت می‌کند به چالش کشیده شود چراکه این طرح از درون مجلس نگذشته و بیم آن می‌رود که با قوانین منبعث از طرح‌ها و لوایح خانه ملت، مخدوش شود.   

وکیلی در ادامه توضیح داد: متاسفانه هنوز کف و سقف موسیقی مجاز در کشور اسلامی ایران مشخص نیست در صورتی که اگر فقه موسیقی را همان غنا بدانیم آنگاه مشکل حل می‌شود؛ اما اینکه چرا به رغم روشن بودن مبانی فقهی از نگاه امام(ره) و رهبری، در حوزه اجرا تا این حد تناقض دیده می‌شود و چرا مجوزهای ارشاد تا این حد ناامن هستند، بحث دیگری است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با ابراز امیدواری از اینکه سند ملی موسیقی پس از تصویب از سوی شورای عالی انقلاب بتواند مشکلات این حوزه را حل کند، افزود: متاسفانه آنارشیسم رفتاری در حوزه فرهنگ، سینما و موسیقی مشاهده می‌شود و بر روی  تعاریف اجماع نظر وجود ندارد./

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha