به گزارش طبنا (خبرگزاری سلامت)، زهرا عباسی دولتآبادی با بیان این مطلب اظهار کرد: وقوع انواع حوادث و بلایا مانند، زلزله، سیل، خشکسالی، آلودگی هوا و حوادث ترافیکی در حال افزایش است. در اثر وقوع این رخدادها، جوامع دچار خسارات جسمی، روانی، معنوی، اقتصادی و زیست محیطی میشوند.
وی افزود: در این بین گروههای آسیبپذیر از جمله کودکان در مقایسه با سایر اعضای جامعه دچار تلفات بیشتری میشوند. از جمله اقدامات مهم در مدیریت خطر حوادث و بلایا در کشورها بر اساس سیاستهای بینالمللی همچون چارچوب سندای، انجام اقدامات در راستای کاهش پیامدهای منفی ناشی از حوادث در گروههای خاصی همچون کودکان است.
این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: در بسیاری از کشورهای دنیا تلاش شده است تا از طریق اقدامات مناسب همچون آموزشهای هدفمند و تخصصی، کودکان را جهت روبهرویی با این شرایط توانمند و آماده کنند.
وی افزود: این آمادگی علاوه بر کاهش نتایج منفی ناشی از بلایا میتواند سبب افزایش آمادگی خانوادهها شود. کودکان میتوانند همچون یک حلقه ی زنجیر، رابطی میان متخصصین و اعضای خانواده و جامعه باشند. آموزش در کودکان سبب یادگیری و ایجاد تغییر رفتار پایدار در افراد میشود. از سوی دیگر کودکان، آموزشهای دریافت کرده را می توانند با زبانی ساده و روشی اثربخش به سایرین منتقل کنند.
دولت آبادی گفت: بدین ترتیب در درازمدت توانمندسازی و آموزش کودکان سبب آمادگی جامعه و کاهش پیامدهای منفی ناشی از رخداد حوادث و بلایا خواهد شد. در کشور ایران پس از زلزله بم در خصوص توجه به کودکان و پیشگیری از بروز عوارض جسمی و روانی ناشی از بلایا اقدامات ارزندهای همچون تدوین "استانداردهای حمایت از کودکان در شرایط بحرانی" صورت گرفته است.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران مطرح کرد: در کشور ایران نیز لازم است مانند بسیاری از کشورهای دنیا مانند ژاپن در خصوص برنامهریزی طولانی مدت آموزش تخصصی کودکان در حیطه کاهش خطر حوادث و بلایا و مدیریت آن توجه شود و برنامهریزی با همکاری و مشورت متخصصین انجام شود.
نظر شما