کد خبر: آموزش-پزشکی-روند-کندی-را-در-تغییرات-طی
۹ خرداد ۱۳۹۵، ۹:۱۳

رئیس انجمن ارتوپدی ایران به فارغ التحصیلی رزیدنت های ارتوپدی طی 4 سال آموزش که مدت کوتاهی است اشاره کرد و بیان داشت : با این نحوه آموزش فارغ التحصیلان که می خواهند وارد نظام سلامت شوند از نظر دانش علمی در سطح پایینی قرار دارند بویژه در شهرستان ها که نظارت علمی و آموزش مجدد نیز وجود ندارد بنابر این سطح درمان را پائین می آورند.

 

به گزارش خبرگزاری سلامت به نقل از روابط عمومی سازمان نظام پزشکی دکتر غلامعلی عکاشه رئیس انجمن ارتوپدی ایران  با اشاره به این که در آموزش تخصصی و فوق تخصصی تغییرات مثبتی مشاهده می شود بیان داشت : این تغییرات کافی نیست و آموزش پزشکی باید به بخش خصوصی و ا نجمن های علمی تخصصی واگذار شود.

 

وی افزود : بهتر است مدیریت آموزش پزشکی  به وزارتخانه های علوم و بهداشت سپرده شود و آموزش هم به دست ارگان های مردم نهاد باشد که نیازهای مردم و نظام سلامت را بهتر می دانند.

 

وی با اشاره به این که از زمان اجرایی شدن طرح تحول در حوزه درمان تغییرات مثبتی ایجاد شده است ادامه داد : این تغییرات به قیمت افت کیفی آموزش پزشکی به رزیدنت ها و دستیاران گروههای مختلف پزشکی بوده و صرفا از نظر کمی درمان بیماران افزایش داشته است.

 

عکاشه با بیان این که فرصت کافی برای آموزش رزیدنت های رشته خاصی مانند ارتوپدی وجود ندارد اظهار داشت : تعداد رزیدنت ها آنقدر زیاد شده که اگر استاد هم توان و وقت کافی داشته باشد نمی تواند یک مجموعه بزرگ را آموزش دهد بنابراین باید تعداد رزیدنت ها کمتر شده  تا کیفیت آموزش افزایش داده شود.

 

***جدا شدن بخش درمان از آموزش پزشکی

 

رئیس انجمن ارتوپدی ایران به فارغ التحصیلی رزیدنت های ارتوپدی طی 4 سال آموزش که مدت کوتاهی است اشاره کرد و بیان داشت : با این نحوه آموزش فارغ التحصیلان که می خواهند وارد نظام سلامت شوند از نظر دانش علمی در سطح پایینی قرار دارند بویژه در شهرستان ها که نظارت علمی و آموزش مجدد نیز وجود ندارد بنابر این سطح درمان را پائین می آورند.

 

وی با بیان این که با این روش ،آموزش به افت کمی و کیفی دچار می شود افزود : اگر می خواهیم درمان با کیفیت مطلوب به بیماران ارائه شود باید آن را از آموزش جدا کنیم .

 

وی با عنوان این که وضعیت آموزش با تعداد بالای رزیدنت ها حداقل در شاخه ارتوپدی مناسب نیست خاطرنشان کرد : ممکن است سایر رشته های پزشکی هم در آموزش رزیدنت و دستیار با همین معضلات مواجه باشند بنا بر این جدا سازی آموزش پزشکی از درمان نتیجه مطلوبتری را برای نظام سلامت و مردم بدنبال دارد.

 

عکاشه تصریح کرد : البته بخش آموزش نیز باید قوی و انگیزه مند باشد تا استاد بتواند با آرامش خاطر به آموزش بپردازد و دغدغه پرداخت های ناکافی و عدم حفظ شأن و منزلت خود به عنوان یک استاد را نداشته باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha