کد خبر: آموزش-سلامت-جنسي-به-تسهيل-زندگي-كمك-مي
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۰:۱۵

مدیرعامل مجتمع دارویی درمانی هلال ایران با تاکید بر این که سلامت جنسي منحصر به دوران باروري نمي‌گردد، اظهار داشت: دادن اطلاعات در خصوص موضوعات سلامت جنسي متناسب با سن جوانان و همراه با ارزش‌هاي ديني و خانوادگي توسط والدين و مشاورين مدارس مي‌تواند نقش بسيار مهمي در پيشگيري از خطرات مربوط به سلامت جنسي در اين گروه را داشته باشد.

 

دکتر حمیدرضا چوبینه مدیرعامل مجتمع دارویی درمانی هلال ایران، در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری سلامت اذعان داشت: این روزها به مسائلی مانند سلامت کودک و نوجوان در برابر بیماری‌هایی مانند هپاتیت و یا آنفولانزا از طرف دولت‌ها و کشور ها مورد بررسی و انجام است، اما مشکلی که بسیاری از جوامع در حال توسعه با آن مواجه‌اند، توجه نکردن به سلامت نوجوانان و جوانان و کودکان از لحاظ جنسی است.
چوبینه تصریح کرد: زنان و مردان جوان، والدین فعلی یا والدین نسل آینده هستند که باید به آنها فرصت داده شود تا ظرفیت خود را در جهت سلامت کامل توسعه داده، نحوه پرورش فرزندان سالم را بیاموزند و از خطرات ناشی از شروع زودرس فعالیت‌های جنسی و حاملگی در سنین پایین برای خود و جامعه آگاه شوند و از آن اجتناب نمایند. اهمیت این موضوع به دلیل حجم بالای جمعیت جوان در سنین 24-15 سال است.
وی افزود: سلامت جنسي بنا به تعريف سازمان جهاني بهداشت عبارت است از «سلامت جسماني، رواني و اجتماعي مربوط به فعاليت جنسي، نه صرفا نبود بيماري، اختلال عملکرد و يا معلوليت».
مدیرعامل مجتمع دارویی درمانی هلال ایران با بیان این‌که سلامت جنسي نيازمند نگرش مثبت به اين موضوع بوده و شامل بهره‌مندي افراد از رابطه جنسي رضايت‌بخش، مطمئن، بي‌خطر و به دور از اجبار و خشونت است، خاطرنشان کرد: این موضوع رويكردهاي مختلف زيست پزشكي، باليني، آموزشي، بهداشتي، اخلاقي و حقوقي دارد. همچنين سلامت جنسي موضوعاتي مانند فيريولوژي و آناتومي باروري و جنسي در انسان، مشكلات جسماني در زنان و مردان مربوط به رابطه جنسي، بيماري‌هاي مقاربتي و پيشگيري از آنها و رفتارهاي جنسي و اختلالات جنسي زناشويي را در بر مي‌گيرد.
این استاد دانشگاه با تاکید بر این‌که آموزش سلامت جنسي به تسهيل زندگي سالم جنسي براي همگان كمك مي‌كند، تصریح کرد: مداخلات و اقدامات مربوطه در كلينيك‌هاي سلامت جنسي در جهت حفظ سلامت جنسي افراد است و در نهايت تحقيقات سلامت و رفتارهاي جنسي نيز براي توليد علوم مبتني بر شواهد ضروري است تا افراد را در حفظ و بقاي سلامت جنسي ياري كند.
چوبینه گفت: يكي از مهمترين مولفه‌هاي زندگي مشترك، ارتباط جنسي سالم و رضايت بخش زوجين است. با توجه به اهميت خانواده در جامعه ايراني و نقش سلامت جنسي زوجين در تداوم و عملكرد مثبت خانواده و پيشگيري از ایجاد مشكلات زناشويي، توجه به ارتقای سلامت جنسي در سطوح مختلف فردي و اجتماعي حائز اهميت است.
وی متذکر شد: اهميت پرداختن به موضوعاتي مانند آموزش سلامت جنسي به زوج‌هاي در آستانه ازدواج، آموزش پيشگيري از بيماري‌هاي مقاربتي و ايدز، پيشگيري، مشاوره و درمان اختلالات جنسي و ناهنجاري در رفتارهاي جنسي و پيشگيري از رفتارهاي پرخطر جنسي، پيشگيري از آزار و خشونت‌هاي جنسي، امروزه بيش از پيش نمايان است.   

سلامت جنسي منحصر به دوران باروري نمي‌گردد
چوبینه گفت: سلامت جنسي منحصر به دوران باروري نمي‌گردد، بلكه از دوران جنيني و بدو تولد تا زمان مرگ در زنان و مردان اهميت دارد. بنابراين در همه مراحل زندگي بايد به جنبه‌های مختلف سلامت جنسي افراد و پيشگيري و درمان رفتارهايي كه بر سلامت جنسي فرد اثرات نامطلوب دارد پرداخته شود.
به گفته وی، دادن اطلاعات در خصوص موضوعات سلامت جنسي متناسب با سن جوانان و همراه با ارزش‌هاي ديني و خانوادگي توسط والدين و مشاورين مدارس مي‌تواند نقش بسيار مهمي در پيشگيري از خطرات مربوط به سلامت جنسي در اين گروه را داشته باشد.
مدیرعامل مجتمع دارویی درمانی هلال ایران تصریح کرد: بهتر است متناسب با شرايط محيطي كنوني براي جوانان و سلامت آنان برنامه‌ريزي كنيم و هر گونه مداخله و برنامه‌ای به همراه تحقيق و پايش براي ارزیابی اثربخشي آن طراحي گردد تا قادر شويم موثرترين مداخلات سازگار با فرهنگ (بومي‌سازي شده) را اجرايي كرده و به سلامت جنسي جوانان و در نهايت نسل‌هاي بعدي كمك نماييم.

کد خبرنگار: 41020

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha