کد خبر: آسیب‌های-اجتماعی-سلامت-کودکان-را-تهدی
۱۳ شهریور ۱۳۹۵، ۹:۲۷

جامعه شناس و پژوهشگر اجتماعی خانواده هشدار داد: کودکان بد سرپرست، بی سرپرست و تک سرپرست همواره در معرض آسیب‌های اجتماعی قرار دارند.

دکتر امان الله قرایی مقدم در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری سلامت بیان داشت: در خانواده نابسامانی که پدر، مادر و یا هر دو معتاد هستند کودک در محیط خانواده ای ناسالم رشد می‌کند. از سوی دیگر، در خانواده‌ای که کودک بنا به دلیل فوت یکی از والدین یا طلاق تک سرپرست است، به طور قطع این عامل زمینه ورود به انواع آسیب‌ها و جرایم اجتماعی به شمار می‌آید.

وی تأکید کرد: کودکان بدسرپرست بیشتر از فرزندانی که در خانواده‌ای سالم، مذهبی، با ایمان و معتقد رشد می‌یابند از آسیب‌های اجتماعی متضرر می‌شوند.

قرایی افزود: کودکان بدسرپرست از لحاظ شخصیتی، محافظت، انتقال ارزش‌ها و هنجارهای درست اجتماعی، باروهای دینی، اعتقادی و ... خودرو بار آمده‌اند و این امر شرایط را فراهم می‌کند که به سمت مصرف سیگار، مواد مخدر و... کشیده شوند.

این جامعه شناس و استاد دانشگاه تصریح کرد: به طور کلی از پدر معتاد یا مادر نا به کار نمی‌توان انتظار فرزندی سالم داشت، زیرا به طور قطع از لحاظ جامعه شناسی و آسیب اجتماعی خانواده یکی از موثرترین، مهم ترین و اساسی ترین عامل ورود فرد به آسیب‌های اجتماعی است.

وی بیان داشت: فرزندی که غذا و خوراک خود را از سطل‌های آشغال جمع آوری می‌کند مستعد جرم است. بنابراین باید برای مشکلات و معضلات جامعه نظیر فقر، بیکاری، تورم، گرانی و... تدابیری اندیشیده شود تا تمایل به طلاق کاهش یابد، زیرا با حل این مسائل زمینه رشد و تکاپوی فرزندان در محیط سالم خانواده میسر خواهد شد.

وی تأکید کرد: بسیاری از کودکان کار پس از اتمام تکدیگری، دستفروشی، فروش فال و گل، واکس زدن و... برای خواب روانه پارک‌ها می‌شوند و عده‌ای دیگر به خانه‌ای می‌روند که خانواده آنها در فقر دست و پا می‌زنند. بنابراین سازمان بهزیستی موظف است پس از جمع آوری این کودکان آنها را تحت حمایت  تربیت خود قرار دهد.

 

کد خبرنگار: 410100

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha