کد خبر: آدوکانوماب،-داروی-جدید-بیماری-آلزایم
۱۳ شهریور ۱۳۹۵، ۹:۳۰

محققان سوئیسی موفق به کشف درمان جدیدی شده اند که می تواند زوال حافظه و روند بیماری آلزایمر را متوقف کند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری سلامت،  بیماری آلزایمر یک نوع زوال عقل است که با گذر زمان وخیم تر می شود. زوال عقل (دمانس) در اثر کاهش عملکرد مغز رخ داده و می تواند منجر به بیماری های خاصی شود. آلزایمر جزو بیماری هایی است که هنوز به درستی علت آن تشخیص داده نشده و مطالعات و بررسی های متعددی برای شناخت و درمان این بیماری در حال انجام است.

اکنون محققانی از دانشگاه زوریخ  UZH موفق به ارائه راه حلی علیه این بیماری شده اند که روند پیشرفت بیماری و زوال عقل را متوقف می کند.  

محققان در این مطالعه با استفاده از داروی آدوکانوماب aducanumab به درمان  ۱۶۵ بیماری پرداختند که در مراحل اولیه ابتلا به بیماری آلزایمر بودند.

محققان با استفاده از این آنتی بادی توانستند روند زوال عقل را متوقف کنند. این دارو پلاک های بتا آمیلوئید در هم تنیده را هدف قرار داده و با کنترل پت اسکن های قبل و بعد از تجویز دارو مشخص شد که میزان پلاک های بتا آمیلوئید در بازه زمانی شش ماهه و یکساله روند نزولی و کاهشی داشته است. این دارو علاوه بر کاهش حجم پلاک ها در کاهش سرعت زوال عقل و از دست دادن حافظه در بیماران نیز موثر بوده است.  اما در چهل نفر از افراد شرکت کننده در این مطالعه ، عوارضی مانند سر درد مشاهده شد که از ادامه شرکت در این مطالعه سرباز زدند.

بتا آمیلوئید ، نقش مهمی در بروز آلزایمر بازی می‌کند . این پروتئین سبب از بین رفتن ارتباط بین سلول‌های عصبی در مغز شده تا اینکه سرانجام فرد حافظه‌ اش را از دست می دهد.

داروهایی که تاکنون برای این بیماری تولید شده اند بر روند رسوب پلاک های بتا آمیلوئید تاثیری نداشته اما این دارو با تاثیر بر روند پلاک های آمیلوئید می تواند تحول عظیمی را در درمان بیماری آلزایمر به وجود آورد.

اما محققان به تحقیقات خود تا کسب نتایج تکمیلی ادامه خواهند داد. نتایج این مطالعه در مجله نیچر به چاپ رسیده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha