به گزارش طبنا ( خبرگزاری سلامت ) از دیلی میل، داشتن خواب سالم شبانه می‌تواند بسیاری از بیماری‌ها را از ما دور کند. عصب شناس و روانشناس دانشگاه کالیفرنیا برکلی، ۵ راه حل برای خوب خوابیدن ارائه داده است:
۱- خوابیدن و بیدار شدن در یک زمان معین
بررسی‌ها نشان داده است که الگوهای خواب نامنظم موجب بدخوابی و در نهایت مشکلات سلامتی می شود. در حالی که اگر هر شب در یک ساعت خاص به رختخواب رفته و صبح ها هم در ساعت همیشگی از خواب بلند شویم، می توانیم به یک الگوی خواب منظم و با کیفیت دست پیدا کنیم.
۲- دور ماندن از نورهای صفحات دیجیتالی
نور صفحات ابزارهای دیجیتالی با کاهش ملاتونین- هورمون تنظیم کننده خواب و بیداری- در بدن ما، موجب اختلال در خواب مان می شوند. نور این صفحات، با افزایش هوشیاری مان و تغییر ریتم ساعت بیولوژیکی بدن،ا باعث بی خوابی می شود.
۳- خنک نگهداشتن دمای اتاق
مغز و بدن برای به خواب رفتن باید دمای خود را دو تا سه درجه کم کند. بنابراین وقتی اتاق خنک باشد، فرد زودتر و عمیق تر به خواب می رود.
۴- پرهیز از الکل و کافئین
بیشتر مردم تصور می کنند که الکل آنها را سریع تر به خواب می برد. الکل به دلیل ویژگی هایی که دارد، فرد را خواب آلود می کند اما او را به خواب طبیعی و عمیق نمی برد و همین مساله باعث می شود که روز بعد به شدت خسته باشد. کافئین هم جلوی به خواب رفتن را می گیرد.
۵- بیدار نماندن در رختخواب
هر وقت پس از ۲۰ دقیقه در رختخواب ماندن به خواب نرفتید، از رختخواب بیرون بیایید. زیرا مغز به سرعت خود را با این شرایط عادت می دهد و هر زمان که به رختخواب می روید، فعال تر می شود. بنابراین در اینگونه مواقع از رختخواب خارج شده و مشغول کتاب خواندن شوید. درضمن به سراغ ابزارهای دیجیتالی هم نروید. سپس وقتی که خواب آلود شدید به رختخواب بازگردید.
مترجم: نادیا زکالوند