دکتر میترا زراتی در گفتگو با طبنا(خبرگزاری سلامت)، با بیان این مطلب افزود: براساس این تحقیق در زنان آسیایی و بویژه آنهایی که از مقادیر بیشتری منابع غذایی حاوی استروژن‌های گیاهی از جمله ایزوفلاونوئیدهای موجود در سویا استفاده می‌کنند عوارض یائسگی مانند گرگرفتگی، پوکی استخوان و بیماری‌های قلبی و عروقی کمتر گزارش می‌شود.

وی ادامه داد: مصرف سویا و محصولات آن مانند آجیل سویا، شیر سویا و توفو به دلیل اینکه به طور طبیعی حاوی فیتواستروژن است حتی می‌تواند در شرایطی جایگزین هورمون درمانی در این دوران باشد و خطرات ابتلا به سرطان سینه را نیز کاهش دهد.

زراتی اضافه کرد: از دیگر مواد غذایی مفید که می‌تواند به کاهش گرگرفتگی در این دوران کمک کند، دانه و روغن دانه کتان، رازیانه، کرفس و جعفری اشاره کرد. دانه کتان و روغن آن به دلیل دارا بودن مقادبر بالایی «لیگنان» نقش مهمی‌در تنظیم سطح استروژن خون دارد. رازیانه، کرفس، جعفری و تقریبا تمام حبوبات نیز منابع خوبی از فیتواستروژن‌ها هستند. بیوفلاونوئیدها بویژه اگر به همراه منابع ویتامین ث مصرف شوند در کاهش گرگرفتگی موثر هستند.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: براساس این تحقیق به طور کلی رژیم غذایی غنی از فیبر، رژیم غذایی کم چرب و دارای مقادیر منابع فیتواستروژن بویژه سویا جهت کاهش شدت گر گرفتگی دوران یائسگی مفید است. در دوران یائسگی تولید هورمون‌های جنسی زنانه یعنی استروژن و پروژسترون در بدن کاهش می‌یابد و تولید تخمک نیز متوقف و در نهایت عادت ماهیانه نیز قطع می‌شود.

وی تصریح کرد: گرگرفتگی در دوران یائسگی به دنبال کاهش این دو هورمون بویژه استروژن در بدن ایجاد شده و احساس گرمای ناگهانی و تعریق در بدن بویژه نواحی صورت، گردن و قفسه سینه از علایم آن است. علت آن تغییرات جریان خون به دلیل اختلال در انبساط و انقباض عروق در این نواحی به دنبال بر هم خوردن تعادل هورمون‌های جنسی زنانه است.

 

خبرنگار: سید حسین حجت طباطبایی