کد خبر: کولبران-صاحب-بیمه-شدند-امنیت-پایدار-در
۲۳ اسفند ۱۳۹۵، ۸:۳۵

نماینده  مردم سردشت و پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به بررسی کمیته حقیقت یاب کولبران، گفت: در جلسه سه ساعته ای که با وزیر تعاون داشتیم مشخص شد که در فروردین ماه، بیمه تامین اجتماعی کولبران پیرانشهر، سردشت در سطح استان آذربایجان غربی انجام شود که با حضور وزیر و معاونان وی در مرز انجام خواهد گرفت.

رسول خضری نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری سلامت درباره بررسی کمیته حقیقت یاب کولبران، اظهار داشت: این کمیته شامل چهار نفر که شامل کواکبیان، شهروز برزگر عضو  کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، محمودزاده عضو کمیسیون کشاورزی و بنده بود که از 18 اسفند بازدید میدانی و نزدیک خود را از مرزهای پیرانشهر، گمرک تمرچین و معبر مرزی تمرچین در پیرانشهر به عمل آوردیم.

عضو کمیسیون اجتماعی با بیان این که در این بازدید، یک نشست چند ساعته با کولبرها داشتیم، تصریح کرد: در این نشست حرف های آنها را شنیدیم و حتی کول آنها را به دوش کشیدیم که ببینیم می توانیم این کار را انجام دهیم که واقعا از توان ما خارج بود. برخی از این کولبران لیسانس و فوق لیسانس دارند که از بیکاری و امرار معاش به این قضیه روی آورده اند و بارهای خارج از توان را حمل می کنند. یک انسان 70 کیلویی بار 200 کیلیویی را حمل می کند که خیلی از این افراد مهره های کمرشان یا دست و پایشان شکسته بود و این ها متاسفانه هیچ بیمه ای ندارند.

خضری با اشاره به بیمه کولبران، گفت: ما روز 18 اسفند ماه بازدید داشتیم که دو روز بعد یعنی در تاریخ 20 خوشبختانه دولت درباره بیمه کولبران اقدام کرد. در جلسه سه ساعته ای که با وزیر تعاون داشتیم مشخص شد که در فروردین ماه، بیمه تامین اجتماعی کولبران پیرانشهر، سردشت در سطح استان آذربایجان غربی انجام شود که با حضور وزیر و معاونان وی در مرز انجام خواهد گرفت.

وی با اشاره به حمایت از کولبران، گفت: ما طرحی را با 153 امضا جمع کرده ایم. مطالبات کولبران چندین محور داشت یکی این که تمهیداتی  انجام شود و مسیرها جهت حمل بار با چهارچرخ و وسیله نقلیه موتوری مناسب سازی شود، چرا که حمل بار روی دوش باعث می شود که طرف هر چقدر که درآمد داشته است را ده برابر روی آن گذاشته و خرج دکتر و دوا کند.

کوتاه کردن دست دلالان

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با تاکید بر این که باید دست دلالان کوتاه شود، خاطرنشان کرد: بحث بیمه این عزیزان که به لطف خدا انجام می شود و بحث مهم تر، کوتاه کردن دست دلالان است که مرزنشین نیستند.  این معابر مرزی یکی از عنایت مقام معظم رهبری به مرزنشینان است  که بارهای را در خود مغازه ها و کسبه مرزی  بیاورند و به صورت خرده فروشی عرضه کنند، ولی متاسفانه افراد غیر مرزنشین سواستفاده می کنند که باید دست آنها کوتاه شود و منافع و عواید مرزی که 40 درصد به حساب استانداری و 60 درصد به تهران می رسد همه آنها صرف توسعه عمرانی و شهری در سطح شهرهای مرزی شود.

خضری افزود: با این کار زیرساخت ها را می توانیم داشته باشیم و جاده های مواصلاتی، بیمارستان های خوب، مراکز رفاهی، کارخانجات و اشتغالزایی ایجاد می شود و دیگر این که ما واقعا شغل مناسب برای این افراد پیدا کنیم چرا که کوله بری با این وضعیت شغل نیست. این را بتوانیم صرف تسهیلاتی کنیم که بتوانیم سرمایه گذاری کرده و زیرساخت های توسعه ای و اشتغالزایی را در شهرهای مرزی راه اندازی کنیم.

امنیت پایدار در گرو معیشت پایدار

وی با اشاره به تشکیل تعاونی های مرزنشینان، یادآور شد: بحث عمده دیگر تشکیل تعاونی های مرزنشینان  است که بتوانیم برای کولبران و مرزنشینان و کسانی که وابسته به معابر مرزی هستند داشته باشیم، که بتوانیم برای  تشویق مرزنشینان معافیت های مالیاتی هم داشته باشیم، چرا که هم مرزدار، هم مرزبان و هم مرزنشین هستند. امنیت پایدار در گرو معیشت پایدار است و اگر اقتصاد بچرخد قطعا امنیت مرزها تامین می شود. در طول 8 سال دفاع مقدس مرزداران ما مقابل دشمن ایستادند و اجازه ندادیم احدی به خاک کشورمان تجاوز کند.

اعطای مجوز منطقه آزاد تجاری صنعتی

نماینده مردم سردشت و پیرانشهر گفت: بحث دیگر امنیت شغلی و جانی کولبران است که هر روز شاهد کشته شدن یا فوت این عزیزان زیر بهمن و برف نباشیم. این موضوع بار روحی و روانی سنگینی دارد و مشکل و معضل بزرگ  است که باید دولت با انعطاف کافی و حمایت های قاطعانه همکاری داشته باشد. در نهایت به نظر بنده بهترین راه کار برای برون رفت از این قضیه تشکیل و اعطای مجوز منطقه آزاد تجاری صنعتی به این شهرها است که هم صادرات محور بوده  و هم جذب سرمایه گذار خارجی می شود که باید این کار انجام شود.

كدخبرنگار41055

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha