دکتر فاطمه آذرتاش درگفت‌وگو با طبنا(خبرگزاری سلامت)، با تاکید براینکه تربیت جنسی کودک به معنای آموزش جنسی به او نیست و بسیاری از خانواده‌ها تصور اشتباهی در‌این‌باره دارند گفت: وقتی از تربیت صحبت می‌کنیم شامل موارد بسیاری از جمله تربیت جسمی، بدنی، معنوی و جنسی کودک می‌شود که باید توسط والدین، مدرسه و رسانه‌ها صورت گیرد.

وی با اظهار تاسف از اینکه ما و کودکان‌مان چنین تربیتی را از والدین، اولیای مدرسه و یا رسانه‌ها دریافت‌ نکرده‌ایم، ادامه داد: وقتی از والدین سوال می‌شود که چرا نباید این تربیت توسط شما صورت گیرد در پاسخ می‌گویند نمی‌دانیم چه باید بگوییم، بهتر است مدرسه بگوید، خجالت می‌کشیم، می‌ترسیم با صحبت در این مورد روی فرزند باز شود و به رفتارهای پرخطر کشیده شوند، این درحالی است که تحقیقات نشان داده کودکانی که تربیت جنسی دریافت کرده‌اند کمتر در معرض رفتارهای پرخطر قرار می‌گیرند.

این مشاور خانواده با بیان اینکه تربیت جنسی به معنای شکل‌دهی مناسب هویت جنسی در کودک و ایمن‌سازی وی در مقابل سواستفاده جنسی و کود‌ک‌آزاری است، اظهار کرد: القای ارزش‌ها و اعتقادات خانواده به کودک، آموزش بهداشت جسمی و جنسی به او، آماده کردن فرد برای داشتن زندگی زناشویی سالم در آینده و ایمن‌سازی وی در قبال رفتارهای پرخطر مانند ابتلا به بیماری‌های مقاربتی و بارداری‌های ناخواسته از دیگر فواید تربیت جنسی کودکان است.

کودکان باید اندام‌های خود را بشناسند

وی با اشاره به اینکه معمولا والدین درباره زمان مناسب شروع تربیت جنسی فرزند خود سوال می‌کنند، خاطرنشان کرد: در ۳ حالت این تربیت جنسی صورت می‌گیرد ، اول زمانی که کودک می‌خواهد وارد مرحله رشد روانی- جنسی شود، در این حالت ضروری است والدین پیش از شروع این دوران آموزش‌های لازم را به کودک ارائه دهند، مثلا کودک باید در سنین ۳ تا ۵ اسم اندام‌های بیرونی خود را بداند و بیاموزد که کدام اندام‌ها خصوصی هستند و همچنین معنای خصوصی بودن را درک کند، کودک در این سنین باید تفاوت راز و خصوصی بودن را بداند.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: کودک و نوجوان باید پیش از رسیدن به بلوغ با نشانه‌های آن آشنا شوند تا به‌خاطر کنجکاوی به اینترنت، ماهواره یا دوستانی که اطلاعات‌شان از خودشان هم کمتر است، مراجعه نکنند زیرا این نحوه برخورد می‌تواند انتقال باورها و ارزش‌های غلط به فرزندان‌نمان منجر شود یا حتی افراد سودجو از این کنجکاوی‌ها به نفع خود استفاده کنند.

وی تاکید کرد: برای ارائه اطلاعات مناسب ضروری است ابتدا خود درباره مطالبی که می‌خواهیم به فرزندمان آموزش دهیم مطالعه کرده و اطلاعات مناسب را جمع‌آوری کنیم همچنین باید این مطالب را و چند بار برای خودمان تکرار کنیم تا با زبانی مناسب این اطلاعات را به فرزندمان منتقل کنیم. برای تربیت کودک و انتقال ارزش‌ها ضروری است که والدین با هم همسو باشند تا کودک و نوجوان دچار دوگانگی در ارزش‌ها نشوند.

آذرتاش زمان مناسب دیگر برای تربیت جنسی کودک را زمانی دانست که کودک شروع به سوال پرسیدن از والدین می‌کند و از آنها می‌پرسد که من از کجا آمده‌ام؟ در این حالت باید سوال او را با سوال پاسخ گوید، مثلا از کودک پرسیده شود به نظر خودت از کجا آمدی؟ پاسخ کودک به این سوال برای والدین منظور فرزندشان را مشخص می‌کند یعنی والدین متوجه می‌شوند که آیا منظور کودک این است که من کجایی هستم یا اینکه چطور به دنیا آمده‌ام؟ به این ترتیب به ذهنیت کودک پی می‌بریم و به میزان اطلاعات او پی می‌بریم در این حالت اگر اطلاعات و باورهای او اشتباه است والدین باید آن را در همین مرحله اصلاح کنند.

بازرس انجمن کودکان پیش از دبستان اضافه کرد: حالت سوم زمانی است که والدین شاهد بروز رفتاری در فرزند خود شده یا فرد دیگری رفتاری را در حضور فرزندشان انجام می‌دهد که از نظر اصول اخلاقی و تربیتی آنها نامناسب است دراین شرایط والدین باید نظرات خود را ابراز کنند تا کودک و نوجوان روش درست زندگی کردن را یاد بگیرد.

وی خاطر نشان کرد: براساس علم روانشناسی هرجا که انسان دچار شک می‌شود احتمال سردرگمی خطا زیاد است بنابراین انسان نیاز به یک چارچوب برای اصول اخلاقی حاکم بر زندگیش دارد، لذا اگر فرزند بار اول که مرتکب اشتباه شد توسط والدین راه درست را فرا بگیرددفعه دوم که با همان مساله مواجه می‌شود می‌داند راه درست کدام است و از عواقب رفتار اشتباه قبلی خود آگاهی خواهد داشت.