به گزارش طبنا (خبرگزاری سلامت) از مدیکال نیوزتودی، خوشبختانه تغییر سبک زندگی می‌تواند در مهار دیابت نوع ۲ موثر باشد و عادت‌های تغذیه‌ای نقش مهمی در این میان دارد.

پزشکان، افراد مبتلا به دیابت را تشویق به پیروی از رژیم‌های غذایی خاصی می‌کنند. البته رژیم غذایی هر کس نسبت به وضعیت او متفاوت است. اما به‌طور کلی افراد مبتلا به دیابت باید از غذاهای فرآوری شده و شیرین‌کننده‌های مصنوعی و کربوهیدرات‌های تصفیه شده، پرهیز کنند.

اخیرا محققان کانادایی، در مورد روزه‌های متناوب، که در این نوع روزه، افراد مدتی را روزه می‌گیرند و مدتی دیگر غذا می‌خورند که انواع متفاوتی دارد، بررسی کردند. رایج‌ترین این روزه‌ها روش ۱۶ به هشت ساعت است. فرد به مدت ۱۶ ساعت روزه است و سپس فقط هشت ساعت اجازه غذا خوردن دارد. مثلا فرد در این نوع روزه، ساعت هفت شب شام می‌خورد و تا ساعت ۱۱ صبح روز بعد هیچ غذایی نمی‌خورد. نوع دیگر روزه متناوب، این است که فرد دو روز در هفته، یا یک روز درمیان روزه می‌گیرد.

محققان کانادایی این نوع روزه را روی تعدادی داوطلب ۴۰ تا ۶۷ ساله مبتلا به دیابت که انسولین مصرف می‌کردند، بررسی کردند. این داوطلبان به فشار خون و کلسترول بالا هم مبتلا بودند. بیماری دیابت نوع ۲ آنها پس از ۱۰ ماه، روزه یک روز در میان گرفتن کاملا کنترل شد تا جایی که توانستند مصرف انسولین را کنار بگذارند. وزن‌ و قند خون‌شان در حد متعادل قرار گرفت. آنها روزهایی که روزه بودند، می‌توانستند فقط آب بنوشند و عصرها یک نوع خوراکی بسیار کم کالری مصرف کنند. دیابت نوع ۲ برخی از این داوطلبان فقط پس از پنج روز پیروی از  روزه یک روز در میان، کنترل شد.

به گزارش طبنا، محققان کانادایی معتقدند می‌توان با روزه یک روز در میان، دیابت نوع ۲ را تاجایی کنترل کرد که فرد دیگر مجبور به مصرف داروهای دیابت نباشد. البته در روزهایی که فرد روزه می‌گیرد، می‌تواند آب بنوشد و مقدار بسیار کمی غذای کم کالری مصرف کند.

مترجم: نادیا زکالوند