به گزارش طبنا(خبرگزاری سلامت)، آب عنصری حیاتی در بدن است و نقش مهمی‌در تعیین غلظت خون بر عهده دارد. حین تمرینات ورزشی سوخت و ساز بدن زیاد می‌شود، عضلات بشدت کار می‌کنند و دمای بدن بالا می‌رود، کلیه سعی در جذب آب بیشتر از ادرار و دفع کمتر آن دارد.

تشنگی عامل مناسبی برای شروع به خوردن آب در حین ورزش نیست. از طرفی زیاده‌روی در نوشیدن آب می‌تواند مشکلاتی برای ورزشکار بوجود بیاورد. آب عنصری حیاتی برای فعل و انفعلات بدن است. همچنین نقش بسیار مهمی‌در تعیین غلظت خون به عهده دارد. هنگام ورزش بیشتر عرق می‌کنید، دمای بدن بالا می‌رود و سوخت و ساز آن افزایش می‌یابد؛ همه این عوامل باعث می‌شود تا آب بیشتری دفع کنید.

بسته به شدت ورزش و میزان آبی که از دست داده اید، عوارض مختلفی را تجربه خواهید کرد. گفته می‌شود با از دست دادن ۱% از وزن بدن به دلیل کم آبی احساس تشنگی خواهید کرد. با رسیدن این مقدار به ۲% کیفیت فعالیت ورزشی شما بطور محسوسی پایین می‌آید و اگر ۴% وزن خود را از دست دهید تا ۳۰% از توانایی‌های ورزشی و عملکردتان کاسته می‌شود.

اهمیت گردش خون حین ورزش ۲ چندان می‌شود. عضلات بشدت کار می‌کنند و نیازمند انرژی و اکسیژن هستند. همچنین مواد زاید تولیدی باید برداشته و دفع شوند. عمق و تعداد تنفس زیاد می‌شود و خون باید مدام از ریه‌ها عبور کند تا اکسیژن کافی به بدن برسد. جریان خون پوست زیاد می‌شود تا با تعریق دمای بدن کاهش یابد و مواد زاید دفع شوند. کلیه‌ها نیز بشدت کار می‌کنند.

با از دست دادن آب، حجم خون کم و غلظت آن زیاد می‌شود. با کاهش حجم خون، قلب برای خونرسانی به بافت‌های مختلف باید تندتر و پرقدرت‌تر بزند. افزایش غلظت نیز چسبندگی خون را بیشتر و حرکت آن در رگ‌ها را کند می‌کند. از طرفی، سطح الکترولیت‌های بسیار مهم خون، از جمله سدیم و پتاسیم که عملکرد بسیار مهمی‌در قسمت‌های مختلف بدن مثل قلب، دارند بالا می‌رود. بدن باید سطح آنها را تنظیم کند و اگر کم آبی خیلی شدید شود، از توان آن خارج شده و بسته به میزان افزایش عوارض خود را به جای می‌گذارد.

افزایش دمای بدن، کاهش هوشیاری و دقت، گرفتگی عضلات و خستگی زودرس از دیگر عواقب کم آبی بدن است. حتی ممکن است کم آبی باعث ایجاد حالت تهوع در شما شود و اگر در هوای گرم به شدت ورزش کنید و به کم آبی بدن اهمیت ندهید، خطر سکته قلبی شما را تهدید می‌کند.

اگر قرار است ۳۰ دقیقه یا کمتر ورزش کنید، در طول ورزش نیازی به خوردن آب ندارید. می‌توانید قبل و بعد از تمرین آب بدن خود را تامین کنید. اما در تمرینات با مدت زمان حدود یک ساعت و بیشتر به آب خوردن حین تمرین نیاز پیدا می‌کنید. توصیه می‌شود هر ۱۵ تا ۲۰ دقیقه حدود نیم تا یک لیوان ( ۱۵۰ -۳۵۰ سی سی) بسته به شدت ورزش و شرایط محیطی، آب بنوشید. البته اگر در روند تمرینتان اخلال ایجاد نمی‌کند، می‌توانید کل آب مصرفی خود را محاسبه کنید و در طول تمرین به طور مستمر آن را بنوشید.

برای پایش میزان آب بدن خود قبل از انجام تمرینات باید به رنگ ادرار و وزن خود توجه کنید. ادرار خیلی پررنگ و کم نشان از کم آبی بدن دارد. چون اندازه گیری مدام وزن برای همه مقدور و شاید لازم نیست، توجه به رنگ ادرار و میزان آبی که فرد در طول روز مصرف کرده برای عموم افراد ورزشکار کافی است.(باشگاه خبرنگاران)