دکتر ذبیح الله حسن زاده در گفت‌وگو با طبنا(خبرگزاری سلامت)، درباره گرفتگی عضلات یا کرامپ عضلانی اظهار کرد: گرفتگی عضلانی بیشتر در ساق پاها به وجود می‌آید که علل مختلفی دارد و این ضایعه اغلب در سالمندان، افرادی که فعالیت زیاد دارند و زنان باردار به وجود می‌آید.

وی با بیان اینکه اسپاسم عضلانی در هر قسمتی از بدن ممکن است به وجود آید و با گرفتگی ناشی از ضربه متفاوت است، افزود: گرفتگی عضلانی به دلایل مختلفی همچون کمبود آب بدن به وجود می‌آید بنابراین این افراد باید قبل از خواب آب فراوان بنوشند و از نوشیدن چای غلیظ و مواد حاوی کافئین‌ خودداری کنند.

این متخصص ارتوپد ادامه داد: وجود ضایعات عصبی در افرادی که در ناحیه کمر دچار آسیب شده‌اند نیز می‌تواند سبب اسپاسم عضلانی شود.همچنین کمبود مواد غذایی مناسب و ویتامین‌های حاوی مواد معدنی مثل کلسیم، پتاسیم، منیزیم، کمبود ویتامین D و ویتامین‌های گروهB نیز سبب شده تا فرد دچار گرفتگی عضلات شود. بنابراین تامین این ویتامین‌ها و مصرف مواد غذایی همچون ماست، شیر، تخم ‌مرغ، کیوی و سبزیجات موجب کاهش اسپاسم عضلانی می‌شود.

حسن زاده با اشاره به اینکه مصرف‌ داوهای ضد چربی، فشارخون، ضد آسم و آرام‌بخش‌ها نیز سبب بروز گرفتگی عضلانی می‌شود،اضافه کرد: خستگی مضاعف نیز بروز اسپاسم عضلانی را افزایش می‌دهد. بنابراین توصیه می‌شود افراد به صورت روزانه به مدت ۲۰ دقیقه حرکات نرمشی و ورزش‌های کششی انجام دهند.

این جراح زانو خاطرنشان کرد: هنگامی که افراد در حال فعالیت دچار گرفتگی عضلانی می‌شوند باید از ادامه حرکت بپرهیزند و می‌توانند از کمپرس آب گرم استفاده و ناحیه‌ای را که دچار گرفتگی عضلانی شده است، نرمش و ماساژ دهند.

وی با بیان اینکه افراد چاق ممکن است بیشتر از سایر افراد دچار اسپاسم عضلانی شوند، عنوان کرد: به طور کلی رعایت سبک صحیح زندگی برای تمام افراد همچون انجام فعالیت‌های ورزشی استاندارد، استفاده از میز و صندلی مناسب محل کار و استفاده از توالت فرنگی در پیشگیری از اسپاسم عضلانی بسیار موثر است.