گزارش » ویژه ها
کد خبر : 53765
سه شنبه - ۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۰
طبنا گزارش می‌دهد:

واکنش آموزش و پرورش به اعمال غیراخلاقی معاون مدرسه/ انحراف جنسی، زمینه‌ساز این رفتار

واکنش آموزش و پرورش به اعمال غیراخلاقی معاون مدرسه/ انحراف جنسی، زمینه‌ساز این رفتار

شادی مکی؛ طبنا(خبرگزاری سلامت): انتشار این خبر واکنش آموزش و پرورش را به دنبال داشت به نحوی که بررسی این پرونده در دستور کار این وزارتخانه قرار گرفت و به گفته مدیر آموزش و پرورش منطقه ۲ شهر تهران حکم مدیر این آموزشگاه غیردولتی به حالت تعلیق درآمد. اما ماجرا به همین‌جا ختم نشد و وزیر آموزش و پرورش نیز صبح امروز در حکمی حسین بزرگی‌زاده، مشاور و بازرس ویژه خود را مسئول رسیدگی به این ماجرا کرد.

این اقدام معاون انضباطی مدرسه قطعا ناشی از یک انحراف و اختلال جنسی است و شاید یکی از انحرافاتی  که می‌توان برای ارتکاب این عمل توسط فرد مذکور درنظر گرفت ابتلا به بیماری‌ای تحت عنوان پدوفیلیا یا علاقه به آزار و اذیت جنسی کودکان است، بیماری‌ای که شمار بسیاری از آزارگران جنسی کودکان به آن مبتلا هستند، اما هیچ نشانی از آن در فرد وجود نداشته و به‌صورت عادی قابل تشخیص نیست.

بیماران دارای پدوفیلی یا اختلال بچه‌بازی افرادی هستند که توسط کودکان و نوجوانان زیر ۱۳ سال تحریک می‌شوند و برای رسیدن به مقصود خود با کودکان ارتباطی نزدیک برقرار می‌کنند به نحوی که به گفته فاطمه آدرتاش، درمانگر جنسی  یک سوم مبتلایان به این اختلال، کودکان، خویشاوند و اطرافیان خود را مورد هدف قرار می‌دهند.

این روانشناس ادامه می‌دهد: این افراد معمولا افرادی منزوی، فاقد مهارت‌های اجتماعی، مضطرب، با اعتماد به نفس پایین، پرخاشگر و جاه‌طلب هستند که از این طریق می‌توانند نیاز خود به جاه‌طلبی‌ را ارضاء کنند.

وی با بیان اینکه دیدگاه‌‌های متفاوتی در خصوص عوامل ایجاد کننده پدوفیلیا موجود است، می‌گوید: عوامل ژنتیکی، زیستی، هورمونی، فرهنگی، تربیتی و اجتماعی در ایجاد این اختلال نقش دارند، همچنین یک نظریه درباره اختلال بچه‌بازی این است که این اختلال از اختلالات عصبی رشدی اولیه ناشی می‌شود که در قطعه گیج‌گاهی ایجاد شده است پژوهشگران معتقدند این موضوع در تغییر تحریکات جنسی دخیل است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه علت دیگر  ایجاد این اختلال در افراد، مورد بهره‌کشی جنسی قرار گرفتن در کودکی است، اضافه می‌کند: پژوهشگران تغییر سطح سرتونین را در افراد مبتلا به پدوفیلی تشخیص داده‌اند.

به گزارش طبنا، مهم‌ترین راهکار برای پیشگیری از قربانی شدن کودکان و نوجوانان توسط افراد مبتلا به انحرافات جنسی، ابتدا آموزش خانواده توسط نهادهای اجتماعی‌ای مانند فرهنگ‌سراها ، خانه‌های سلامت و سرای محله‌ها است تا با ارائه آموزش توسط روانشناسان و مددکاران اجتماعی به خانواده‌ها بتوانند آنها را با این اختلالات آشنا و آموزش لازم جهت پیشگیری از این حوادث را به فرزندان خود ارائه دهند.

همچنین والدین باید به فرزندان خود آموزش دهند که قبل از رفتن به محیط بیرون حتما آنها را در جریان قرار داده و بگویند که کجا می‌روند تا اگر اتفاقی پیش آمد از مکان آنها با خبر باشند.

ضروری است والدین دوستان فرزندان خود و خانواده‌های آنها را بشناسند،‌یکی دیگر از مهم‌ترین موارد در پیشگیری از چنین آسیب‌هایی وجود رابطه دوستانه میان والدین و فرزندان است به‌نحوی که کودک و نوجوان از در میان گذاشتن مسائل خود با والدین نهراسد و بتواند به راحتی و با صراحت مسائلی که برای وی رخ داده و او را آزار می‌دهد با پدر و مادر در میان بگذارد، به این ترتیب هر تغییر رفتار فرزند، با سرعت بیشتری توجه والدین را جلب کرده و موضوع برای رفع و حل و فصل مورد بررسی قرار می‌گیرد.

به یاد داشته باشید که آزار امروز کودکان می‌تواند صدمات جبران‌ناپذیر روانی بر کودک و نوجوان برجای گذارد و حتی کودک را در آینده دچار انحراف جنسی کند مساله‌ای که درمان آن به آسانی صورت نمی‌گیرد،‌چنانکه آذرتاش درباره راهکارهای درمان پدوفیلیا می‌گوید:  استفاده از تکنیک‌های روان‌درمانی،درمان هورمونی ، ‌دارودرمانی و مصرف داروهای ضد اضطراب و ضد افسردگی از راهکارهای درمان این بیماری هستند اما در شدیدترین حالت با برداشتن بیضه‌ها یا با اختگی شیمیایی از تولید تستسترون در بدن فرد جلوگیری می‌شود.

براساس این گزارش، ضربه این حادثه برای دانش‌آموزان مدرسه مذکور قطعا بسیار سنگین است و مشخص نیست عواقب و آثار این رخداد تاسف‌بار بر زندگی این کودکان تا کی ادامه داشته باشد، چنانکه براساس اعلام والدین دانش‌آموزان قربانی این پرونده،آنها هم اکنون تحت درمان روانشناسی بوده و از لحاظ روحی و روانی به شدت آسیب دیده‌اند، بنابراین ضروری است مسئولان مدارس نیز به رفتار پرسنل تحت مدیریت خود دقت بیشتری داشته و آموزش و پرورش نسبت به  استخدام معلمان در مدارس دولتی و غیر دولتی نظارت و جدیت بیشتری داشته باشد تا مدارس ما برای کودکان و نوجوانان تبدیل به محیطی ناامن و غیرقابل اعتماد نشود.