بهداشت و درمان » گفتگو » ویژه ها
کد خبر : 49177
دوشنبه - ۲۷ فروردین ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۲
یک جامعه‌شناس عنوان کرد:

سلامت روان خود را با کنترل خشم تقویت کنید

سلامت روان خود را با کنترل خشم تقویت کنید

الناز رحمانی در گفت‌وگو با طبنا( خبرگزاری سلامت)، درباره عواملی که سبب بهبود سلامت روان در سطح خانواده می‌شود، اظهار کرد: افرادی که در خانواده‌هایی با سلامت روان بالاتر زندگی می‌کنند در اجتماع نیز با بهداشت روان بیشتری نسبت به سایرین برخورد می‌کنند.

وی با بیان اینکه والدینی که خشم و استرس خود را کنترل می‌کنند، فرزندانشان سلامت روان بهتری دارند، افزود: در خانواده باید قوانین و مقرراتی وجود داشته باشد تا حفظ نیازها و ارزش‌های جامعه به خوبی صورت گیرد و اهداف مشخص شود همچنین در خانواده باید توانایی‌ها و استعداد هریک از اعضای خانواده در نظر گرفته شود.

این جامعه‌شناس خاطرنشان کرد: افزایش توان خانواده در مقابل فشارها و بحران‌ها سبب شده تا بنیاد خانواده استحکام و انسجام پیدا کند درحالی که سرزنش و تخریب هر یک از اعضا و اینکه چه کسی مقصر است سبب تخریب بنیاد خانواده می‌شود.

رحمانی با تاکید بر اینکه شناخت تفاوت‌ها به ارتقا سلامت روان کمک می‌کند، عنوان کرد: این مسئله سبب شده تا قضاوت‌ها عادلانه باشد و واکنش‌ها معادل بر توانایی‌های هر یک از اعضا صورت گیرد و به جای سرزنش اعتماد به نفس اعضا تقویت یابد و طرفین مشکلات را بهتر رفع کنند.

وی عنوان کرد: تعین مرزها در ساختار خانواده باید رعایت شود و در عین حال نباید خشک یا درهم‌تنیده باشد به این معنا که اعضای خانواده نباید بی‌تفاوت به حق و حقوق یکدیگر باشند همچنین تقویت روحیه قدردانی سبب می‌شود تا روحیه خانواده از لحاظ اعتماد به نفس برای تک تک اعضا افزایش یابد.

این جامعه‌شناس یادآور شد: والدین باید مهارت‌های کنترل خشم، استرس و مهارت‌های زندگی را در اعضای خانواده تقویت کنند همچنین بسیاری از والدین نیازهای جسمانی کودکان را تامین می‌کنند درصورتی که دنیای درون کودک پیچیده است و شناخت آن نیازمند مهارت است بنابراین والدین بهتر است پیش از فرزندآوری باید آموزش‌های لازم را در این زمینه را فراگیرند.

رحمانی اضافه کرد: محبت کردن بدون قید و شرط به کودک سبب شده تا مطمئن شود والدین او را به خاطر وجود خودش دوست دارند و پذیرفتن خطاها و اشتباهات کودک بدون تنبیه آنها سبب تقویت اعتماد به نفس و عزت نفس در کودکان می‌شود بنابراین سلامت روان نیز در سطح جامعه افزایش می‌یابد.

وی ادامه داد: تشویق کودکان به اینکه توانایی انجام کارها و بازی‌های جدید دارند و صادق بودن والدین با کودکان خود و توجه به این نکته که مهم تکرار نکردن اشتباهات و تکنیک‌های حل مسئله است به خلاقیت کودکان کمک می‌کند.

وی در خصوص راه‌های کنترل خشم جهت تقویت سلامت روان عنوان کرد: افراد در ابتدا باید عوامل برانگیزنده عصبانیت و خشم خود را بشناسند و حتی‌الامکان از آنها دوری کنند چنانچه صدای تلویزیون یا قرار گرفتن در محیط‌های پرسر و صدا موجب خشم فرد می‌شود باید از آنها اجتناب کند.

رحمانی ادامه داد: ترک محیط تنش‌زا  برای مدت کوتاه، کشیدن نفس عمیق، شمارش اعداد به صورت معکوس، دوری از عوامل ایجاد خشم، انجام حرکت‌های نرمشی، گفت‌وگو کردن به جای فریاد زدن و صحبت کردن با فردی مطمئن از شدت خشم می‌کاهد و سلامت روان افراد جامعه را از تنش دور می‌کند.