کد خبر: پیش‌بینی-بیماری‌های-قلبی-با-بررسی-رس
۲۸ بهمن ۱۳۹۷، ۱۶:۱۵

به گزارش طبنا (خبرگزاری سلامت)، بیماری‌های قلبی و عروقی یکی از اصلی‌ترین عوامل مرگ در سراسر جهان است و همین مسئله موجب شده دانشمندان از فناوری اطلاعات برای پیش‌بینی این بیماری بهره بگیرند.

 همه ساله بیش از 17.9 میلیون نفر در سراسر جهان بر اثر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی جان خود را از دست می‌دهند و پیش‌بینی ناپذیر بودن این بیماری مقابله با آن را بسیار دشوار کرده است.

اما با استفاده از هوش مصنوعی می‌توان برای پیش‌بینی و شناسایی سریع بیماری‌های قلبی و عروقی اقدام کرد. یکی از شاخص‌هایی که نشان‌دهنده افزایش احتمال ابتلا به چنین بیماری‌هایی است میزان کلسیم رسوب کرده در شریان‌های اصلی بدن است. رسوب کلسیم در رگ‌های بدن جریان خون را محدود می‌کند.

مشکل آن است که اندازه گیری میزان رسوب کلسیم در رگ‌های بدن مستلزم حضور متخصصان بسیار باتجربه و استفاده از دستگاه‌های اسکن پرتونگاری رایانه‌ای است که بتوانند علائم و نشانه‌های این پدیده را شناسایی کنند.

یک سیستم هوش مصنوعی تازه که در امریکا ابداع شده قادر به برآورد میزان رسوب کلسیم در رگ‌های بدن بدون نیاز به دخالت انسان است. این سیستم صدها برابر سریع‌تر از متخصصان پزشکی عمل می‌کند و از دقت بالاتری نیز برخوردار است. این سیستم ابتدا تصاویر تهیه شده از بخش‌های مختلف بدن را تجزیه و تحلیل می‌کند و سپس داده‌های سی‌تی اسکن را بررسی می‌کند و در نهایت محاسبات نهایی خود را انجام می‌دهد.

کل محاسبات این سیستم تنها 0.3 ثانیه طول می‌کشد و محققان درصدد طراحی یک اپلیکیشن برای نمایش اطلاعات نهایی دریافتی آن به صورت بصری هستند. (فارس)

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha