دکتر فرزاد شیدفر در گفت‌وگو با طبنا(خبرگزاری سلامت) با بیان این مطلب افزود: ویتامین‌ها دسته‌ای از مواد مغذی هستند که برای عملکرد بدن حیاتی‌اند. ویتامین‌ها از لحاظ ساختمان شیمیایی و خواص آن به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شوند. مهمترین این تقسیم بندی‌ها شامل محلول در چربی و محلول در آب هستند.

وی ادامه داد: مصرف زیاد ویتامین‌های محلول در چربی می‌تواند عوارضی نظیر مسمومیت برای فرد ایجاد کند و مصرف زیادآن توصیه نمی‌شود، در بیشتر مقالات علمی‌‌آمده است که مصرف زیاد ویتامین محلول در آب مشکل خاصی برای فرد مصرف کننده ایجاد نمی‌کند. بنابراین مصرف این ویتامین‌ها در مقایسه با ویتامین‌های محلول در چربی کمتر است.

شیدفر معتقد است: البته این موضوع بدین معنا نیست که بخواهیم مصرف بی رویه کنیم. خود ویتامین محلول در آب هم باید کنترل شده و زیر نظر پزشک مصرف شود چون زیاد آن ممکن است آسیب‌هایی را هم داشته باشد.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران اضافه کرد: ویتامین‌ها اثرات عمده‌ای در متابولیسم قسمت‌های مختلف بدن می‌گذارد در بسیاری از واکنش‌های حیاتی بدن هم نقش دارند. واکنش‌هایی که اختلال در آنها می‌تواند مرگ‌آفرین باشد.

وی تاکید کرد: با این حال بهتر است از مصرف قرص‌های ویتامین خودداری کرده و بیشتر از طریق موادغذایی مفید این ویتامین‌ها را تامین کنند.

شیدفر با رد این باور که مصرف بی اندازه ویتامین‌ها ضرری برای بدن ندارد، گفت: هر ماده خوراکی بیش از حد استفاده شود نه تنها اثرات خوبی در بدن ندارد بلکه اثرات مخربی هم می‌تواند داشته باشد، آسیب ویتامین‌های محلول در چربی ثابت شده است و مصرف بیش از حد آن باعث آسیب به اندام‌ها می‌شود. البته درمورد ویتامین‌های محلول در آب هم سطح بندی مصرف وجود دارد و اینگونه نیست که به هر اندازه بخواهند را مصرف کنند.

این متخصص تغذیه با اشاره به برخی از مواد دارای ویتامین محلول چربی اضافه کرد: ویتامین محلول در چربی در بیشتر غذاها وجود دارد. ویتامین K,A,B,E از این دسته هستند، مثلا در روغن ماهی، انواع کره و شیر ویتامین A وجود دارد. ویتامین های محلول چربی در همه غذاها وجود دارد و قابل دریافت است.