به گزارش طبنا (خبرگزاری سلامت) از مدیکال نیوزتودی، بنابر آمار سازمان جهانی بهداشت، فعالیت کم فیزیکی، سالانه موجب مرگ حدود ۳,۲ میلیون نفر در دنیا می‌شود.

کم ‌تحرکی، در کنار محیط پر ترافیک، آلودگی هوا و نبود بوستان و تسهیلات کافی، عمر انسان را کوتاه می‌کند.

متخصصان می‌گویند، افراد ۶۵ سال به بالا، باید هر روز ترکیبی از فعالیت‌های روزمره، مانند کارهای ساده خانه، رفت و آمد با وسایل نقلیه عمومی، رسیدن به باغچه، ورزش‌هایی مانند پیاده‌روی و شنا، انجام دهند.

سازمان جهانی بهداشت توصیه می‌کند که افراد مسن، هفته‌ای ۱۵۰ دقیقه، ورزش‌های هوازی یا ۷۵ دقیقه ورزش‌های قدرتی انجام دهند. آنها همچنین باید هفته‌ای دو بار ورزش‌های مربوط به تقویت ماهیچه و عضلات را انجام دهند.

البته سالمندانی هم که مشکلات حرکتی دارند، باید هفته‌ای سه بار یا بیشتر، فعالیت‌های فیزیکی داشته باشند تا بتوانند تعادل بدن‌شان را حفظ کنند.

این تمرین‌های ورزشی مرتب می‌تواند عملکرد قلب و عروق و عضلانی سالمندان را بهبود بخشد و از خطر افسردگی و افت شناختی، بکاهد.

محققان دانشگاه وین، فعالیت‌های روزمره را به دو بخش، «از خواب برخاستن، غذا خوردن و نوشیدن» و « انجام دادن کارهای خانه و روزمره» تقسیم کرده‌اند. آنها با بررسی داوطلبان شرکت در آزمایش، دریافتند، بزرگسالانی که تا دوران سالمندی، حداقل هفته‌ای سه بار، ورزش می‌کنند، فعالیت‌های روزمره‌شان را بهتر از دیگر افراد همسن خود انجام می‌دهند و مستقل‌تر هستند.

این محققان معتقدند که بزرگسالان باید حتما میان ورزش‌های خود، ورزش‌های قدرتی مانند اسکوات (اسکات)، که ماهیچه‌ها را قوی می‌کند، بگنجانند. آنها توصیه می‌کنند که این افراد باید حداقل ۱۰ نوع ورزش قدرتی در هفته انجام دهند.

بنابر گزارش سازمان جهانی بهداشت، افرادی که مرتب ورزش می‌کنند، از ابتلا به فشار خون بالا، بیماری‌های قلبی-عروقی و دیابت دور می‌مانند. همچنین آنها دچار مرگ زودرس نمی‌شوند و شاخص توده بدنی‌شان در وضعیت سالمی قرار می‌گیرد.

به گزارش طبنا، تمام افراد در هر سنی، باید ورزش را در برنامه روزمره خود قرار دهند تا همیشه، به ویژه در دوران سالمندی، سالم و مستقل بمانند.

مترجم: نادیا زکالوند