آرش قندهاری در گفت‌وگو با طبنا(خبرگزاری سلامت)، درباره اختلال زودانزالی اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین عواملی که می‌تواند رابطه زوجین را تحت تاثیر خودش قرار دهد، کیفیت رابطه جنسی و میزان رضایت دوطرف از این رابطه هست.

وی افزود: علت زیربنایی بسیاری از مشاجرات، درگیری‌ها، خیانت‌ها و شکل گیری روابط فرا زناشویی را می‌توان در کیفیت و میزان رضایت افراد از رابطه جنسیشان جست‌وجو کرد.

این روانشناس بالینی با اشاره به اینکه یکی از مشکلات و اختلالات جنسی که امروز در جامعه بسیار رایج، باعث نگرانی و ایجاد دغدغه برای افراد جامعه شده اختلال زودانزالی در مردان است، عنوان کرد: این مسئله منجر به عدم رضایت زن و شوهر از رابطه جنسی شده و به تبع آن مشکلاتی را برای هر دونفر ایجاد می‌کند.

وی اضافه کرد: تعاریف مختلفی از اختلال زودانزالی تا به حال ارائه شده بنابراین ضرورت دارد افراد جامعه تعریف ساده و قابل فهم این مشکل را بدانند تا راحت‌تر بتوانند جهت درمان اقدام کنند.

قندهاری گفت: اگر فرد در ۷۵ تا ۱۰۰ درصد روابط جنسی خودش در فاصله کوتاهی از شروع رابطه جنسی دچار انزال یا ارضاء شد به گونه‌ای که خودش، شریک جنسی‌اش یا هر دو از این قضیه احساس ناراحتی و شکایت داشته باشند می‌توان گفت دچار اختلال زود انزالی است.

این روانشناس بالینی ادامه داد: بعضی زمان را یک دقیقه بعد از شروع رابطه جنسی مشخص کرده‌اند ولی از نظر من ملاک اصلی احساس نارضایتی و ناراحتی زوجین از این رابطه است.

وی در مورد علت اختلال زود انزالی خاطرنشان کرد: نظریه‌های مختلفی مطرح شده ولی در کل علت اختلال زودانزالی خیلی شناخته شده نیست و در جدید‌ترین نظریات و مقالات بر روی ارثی بودن اختلال زود انزالی تاکید شده است.

اضطراب عاملی برای زود انزالی

قندهاری اضافه کرد: بعضی نظریه‌ها عامل اصلی اختلال زودانزالی را اضطراب و استرس زیاد در زمان رابطه جنسی قلمداد کرده‌اند در حالی که وجود مشکل در اعصاب لگنی، عدم یادگیری صحیح رابطه جنسی، اختلالات و مشکلات جنسی در دوران نوجوانی را به عنوان علت ابتلا به اختلال زودانزالی مطرح کرده‌اند.

این روانشناس بالینی در خصوص درمان اختلال زودانزالی گفت: افرادی که از وجود این مشکل رنج می‌برند با انجام دو تکنیک بسیار کاربردی که امروز به عنوان بهترین و موثرترین روش‌ها در درمان زودانزالی در مردان استفاده می‌شود که در جهت بهبود روابط می‌توانند گام بردارند.

وی تاکید کرد: گام اول در درمان این اختلال، پذیرش این مشکل، عدم مقاومت در شروع درمان و درخواست کمک و همراهی از همسر یا شریک جنسی جهت پیشبرد بهتر درمان است چراکه آگاهی از اینکه این مشکل به هیچ وجه نشانه ضعف و حقارت در یک مرد نیست در روند درمان بسیار مهم است.

تمرینات کیگل جهت درمان زود انزالی را بشناسید

قندهاری عنوان کرد: گام دوم شروع تمرینات کیگل است به این معنا که در قسمت تحتانی لگن عضلاتی قرار دارد که از مقعد تا دستگاه تناسلی کشیده شده، این عضلات دقیقا همان عضلاتی هستند که شما در زمان ادرار کردن، جهت متوقف کردن ادرار خودتان آن‌ها را منقبض می‌کنید.

این روانشناس بالینی افزود: این عضلات در زودانزالی نقش مهمی را ایفا می‌کنند و یکی از علل مهم زود انزالی، ول بودن و ضعیف بودن این عضلات است.

وی یاوآور شد: برای شناسایی عضله‌های درگیر در انجام تمرینات کیگل می‌توان در هنگام ادرار، جریان ادرار را کم یا متوقف کرد و به این صورت عضله‌های درگیر در تمرین را شناسایی کرد.

این روانشناس بالینی گفت: هنگام ارگاسم (اوج لذت جنسی) این عضلات کف لگن هستند که بطور ریتمیک منقبض می‌شوند و نام علمی این عضلات، عضلات u شکل یا عضله پوبوکوکسیژئوس (PC) است.

این روانشناس بالینی ادامه داد: عضلات تحتانی لگن را به صورت خوابیده یا نشسته به مدت ۸ ثانیه منقبض کرده(در زمان ادرار کردن این کار را انجام ندهید)، نگه دارید و بعد رها کنید تا به آرامش برسید و بعد از ۱۰ ثانیه این کار را دوباره تکرار کنید بنابراین این سیکل ۸ ثانیه و  ۱۰ثانیه را ۴ بار پشت سر هم انجام  دهید.

قندهاری اضافه کرد: بعد از  ۴بار به مدت یک دقیقه عضلات را دوثانیه منقبض و دوثانیه منبسط کنید و این کار را ۲ یا ۳ بار در روز انجام دهید همچنین می‌توانید این تمرینات را در هر مکان و زمانی  به صورت خوابیده یا نشسته انجام داده و تعداد آنها را افزایش داد.

وی با بیان اینکه در انجام تمرینات کیگل به صورت عادی باید نفس کشید و از انقباض عضلات شکم  پرهیز کرد، گفت: توجه به شل کردن مناسب عضلات کف لگن در کنار انقباض مناسب آنها اهمیت دارد و لازم است سیکل‌های منظم انقباض – انبساط صورت گیرد همچنین باید با ممارست به تمرین خود ادامه داد.

مزایای تمرینات کیگل در درمان زود انزالی

این روانشناس بالینی خاطرنشان کرد: یکی از مزایای دیگر تمرینات کیگل لذت بخش‌تر شدن رابطه جنسی برای مردان و ارگاسم طولانی‌تر هست که به وضوح احساس خواهند کرد، البته با تمرینات طولانی و منظم این امر قابل دستیابی است.

قندهاری با بیان اینکه گام سوم برای درمان زودانزالی تکنیک اسکوییز است، عنوان کرد:  مدتی که از انجام تکنیک اول گذشت و کمی عضلات تحتانی لگن جمع‌ و قوی‌تر شد، بهتر است این تمرین را با کمک شریک جنسی و همسر خود انجام دهید تا توانایی کنترل انزال افزایش یابد.

وی با بیان اینکه این تکنیک خط اول درمان رفتاری اختلال زودانزالی است، تصریح کرد: در هفتاد درصد موارد روش‌های ذکر شده  در درمان این اختلال موثر  است بنابراین در این روش باید رابطه را با شریک جنسی آغاز و زمانی که احساس کردید، انزال نزدیک است به شریک جنسی علامت داده تا رابطه را متوقف کنید.

این روانشناس بالینی اضافه کرد: با دست کشیدن از رابطه منی را بر می‌گردانید تا برانگیختگی کم شود، زمانی که برانگیختگی کم شد، دوباره همین کار را تکرار  کرده بنابراین در هر رابطه تا ۳ بار این کار را انجام و بعد رابطه را تکمیل کنید بنابراین این کار موجب می‌شود در طول زمان کنترل بر روی انزال افزایش یابد اما آنچه که حائز اهمیت است ممارست  در تمرین است که باید به طور جدی انجام شود همچنین مراجعه به روانپزشک جهت درمان دارویی این امر در کاهش اضطراب و استرس بسیار موثر است.