به گزارش طبنا(خبرگزاری سلامت)، جمشید حاجتی، دبیر شورای آموزش علوم پایه پزشکی معاونت آموزشی وزارت بهداشت و درمان در بیست و نهمین کنگره فیزیوتراپی در هتل‌ المپیک گفت: از سال ۹۳ همزمان با شروع طرح تحول نظام سلامت درمعاونت آموزشی، طرح تحول آموزش با ۱۲ بسته شروع به کار کرد، یکی از مهمترین‌ مباحث طرح آزمایش سرزمینی است که در سال ۹۴ به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید که ساماندهی گسترش آموزش سلامت  از ویژگی‌های این طرح است.

وی اظهار کرد: تقسیم کشور به ۱۰ منطقه، شناسایی نیازها، تدبیر گسترش رشته‌ها از اهداف اصلی طرح تحول آموزش است و در بحث نیازسنجی‌، ارزیابی و شناسایی تعداد فارغ‌التحصیلان در رشته‌های تخصصی پزشکی هدف قرار گرفته و شورای گسترش  آن را تصویب‌ کرده است و  بر اساس نیازسنجی های صورت گرفته می‌دانیم که در سال‌های آینده  چه تعدادی نیرو نیاز داریم و چگونه این نیروها تربیت خواهند شد.

حاجتی‌ گفت: ارتقا کیفیت و کمیت‌ آموزش رشته‌های توانبخشی نیز از دیگر اقدامات حوزه معاونت آموزشی است و در حال حاضر در مقطع کارشناسی فیزیوتراپی‌ در ۱۵ دانشگاه، در مقطع ارشد در ۱۳ دانشگاه و در مقطع دکترا در ۷ دانشگاه دانشجو تربیت می کنند همچنین تربیت نیرو در رشته فیزیوتراپی  در مناطق ۱۰ گانه آمایشی متوازن است .

وی با اشاره به دغدغه فیزیوتراپیست‌ها مبنی بر استقرار رشته دکترای حرفه‌ای گفت: انجمن فیزیوتراپی، دبیر بورد‌ فیزیوتراپی در وزارتخانه‌ و انجمن ممتحنه‌ فیزیوتراپی با توجه به گستره دانشی و مهارت‌های فیزیوتراپی دکترای حرفه‌ای را امری ضروری می‌دانند و تأکید دارند که فیزیوتراپیست‌ها در مقطع کارشناسی نمی‌توانند پاسخگوی خدمات درمانی جامعه باشند و تحقق دکترای حرفه‌ای فیزیوتراپی می‌تواند پاسخگوی این نیاز باشد.

نماینده حوزه معاونت آموزشی وزارت بهداشت گفت: مقدمات ورود دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد به دکترای حرفه‌ای فیزیوتراپی در وزارت بهداشت انجام شده است و شاهد ورود دانشجویان دکترای حرفه‌ای فیزیوتراپی در مهر ماه سال جاری خواهیم بود.

وی گفت: خدمات فیزیوتراپی‌ در وزارت بهداشت خدماتی ارزنده محسوب می شود و امید داریم با پذیرش‌ دانشجویان دکترای حرفه‌ای فیزیوتراپی شاهد گسترش خدمات و کیفیت هر چه بهتر خدمات باشیم.