کد خبر: معرفی-مشتقات-جدید-داروی-درمان-دیابت
۱۳ مرداد ۱۳۹۷، ۱۰:۱۰

به گزارش طبنا(خبرگزاری سلامت)، دیابت یک اختلال در سوخت و ساز (متابولیسم) بدن است که در آن یا انسولین به مقدار کافی تولید نمی‌شود و یا انسولین موجود به درستی مصرف نمی‌شود.

یکی از مهمترین و موثرترین خانواده دارویی برای درمان این بیماری "سولفونیل اوره"ها و مشتقات آنها است. این خانواده دارویی بر سلول‌های "بتا پانکراس" اثر گذاشته و سبب ترشح انسولین می‌شود. ترشح انسولین نیز سبب کاهش سطح گلوکز خون و عاملی برای تبدیل آن به انرژی است.

سولفونیل اوره‌ها به دو نسل اول (First generation) و دوم (second generation) تقسیم می‌شوند که داروهای نسل دوم بسیار قوی‌تر از مشتقات نسل اول هستند و دلیل اصلی اختلاف عملکرد این گروه‌ها به خاطر ساختار متفاوت در دو سمت هسته مرکزی دارو است.

بر این اساس گروه دوم این دارو از اهمیت و کاربرد فراوان‌تری برخوردار هستند و از بین آنها داروی "گلی‌بن‌کلامید" مهمترین و پرمصرف‌ترین داروی این خانواده است.

به منظور توسعه داروهای جدید برای درمان دیابت طرح پژوهشی با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران از سوی محققان دانشگاه آزاد اجرایی شد.

در این طرح پژوهشی، با تغییراتی بر روی قسمت‌های "لیپوفیلی" و نیز "هیدروفیلی" مولکول داروی فوق، داروهای جدید از این دسته سنتز و پس از آن خواص آنتی دیابتی و ضد چربی خونی (کلسترول، چربی خوب، چربی بد و تری گلیسیرید) مشتقات جدید از طریق روش‌های فارماکولوژی بررسی و با داروی شاهد و کنترل مقایسه شد.

بر اساس اعلام معاونت علمی، با انجام طرح پژوهشی مشتقات جدید از این خانواده‌های دارویی معرفی شد و این محققان امیدوارند که از نتایج به دست آمده از این طرح تحقیقاتی خواهند توانست علاوه بر تولید داروهای جدید که می‌تواند در کارخانجات داروسازی مورد استفاده قرار گیرد، به تولید علم به صورت چاپ مقاله در مجلات معتبر علمی نیز دست یابند.(ایسنا)

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha