به گزارش طبنا (خبرگزاری سلامت) از دیلی‌میل، افزودن حداقل ۱۰ بخش از میوه و سبزیجات به رژیم غذایی روزانه، همان اثر احساسی که مثلا یک فرد بیکار با شاغل شدن پیدا می‌کند را دارد و به طور کلی حال روحی فرد بسیار خوب می‌شود.

اما اگر به طور ناگهانی این خوراکی‌ها از رژیم غذایی‌ فرد حذف شود، سلامت ذهنی او رو به افول می‌گذارد و اثر بدی مانند از دست دادن همسر دارد.

محققان دانشگاه لیدز بنابر بررسی‌های خود روی حدود ۵۰ هزار نفر بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۷، به این نتیجه رسیدند که مصرف بیشتر میوه و سبزی، نه تنها برای سلامت جسم مفید است، بلکه روی سلامت ذهن و روح فرد تاثیر مثبت می‌گذارد.

محققان از داوطلبان آزمایش خواستند که در روز یا هفته، بخش‌های زیادی میوه و سبزی تازه مصرف کنند. هر بخش از میوه و سبزی، به اندازه یک فنجان بود. آنها سبزی‌ها را هم می‌توانستند به دو شکل خام یا پخته، مصرف کنند. سپس محققان برای بررسی حال روحی داوطلبان، از آنها پرسش‌هایی در مورد مقدار شادی، خود ارزشی و همچنین اضطراب‌شان پرسیدند.

نتایج نشان داد، سلامت روحی افراد نسبت به مقدار مصرف میوه و سبزی روزانه آنها بهبود یافت. خوردن یک بخش بیشتر از انواع توت‌ها، سبزیجات سبز یا سالاد، وضعیت روحی افراد را درست مانند ۱۰ دقیقه پیاده‌روی در روز به مدت ۷ روز در ۴ هفته، بهبود می‌بخشد.

محققان می‌گویند، افرادی که میوه و سبزی فراوانی مصرف می‌کنند اما به دلیلی از مقدار مصرف‌شان کم می‌شود، درست مانند ابتلا به یک بیماری مزمن، دچار مشکلات احساسی می‌شوند.

همچنین اتخاذ رژیم غذایی سرشار از میوه و سبزی در افرادی که این نوع رژیم غذایی را نداشتند، همان حال خوشی را به آنها می‌دهد که یک فرد ازدواج می‌کند و از زندگی خود احساس رضایت دارد.

در بررسی‌های گذشته مشخص شده بود که لوبیاها، پرتقال و اسفناج سرشار از ویتامین E و C است و می‌تواند از التهاب و اضطراب درونی مصرف‌کننده بکاهد.

کربوهیدرات‌های پیچیده در میوه و سبزی‌ها هم می‌توانند مقدار هورمون سروتونین که مربوط به حال خوب است، را افزایش دهند.

به گزارش طبنا، محققان می‌گویند با مصرف بیشتر میوه و سبزی در رژیم غذایی‌تان می‌توانید سلامت جسم و ذهن‌تان را تضمین کنید.

مترجم: نادیا زکالوند