به گزارش طبنا(خبرگزاری سلامت)، گرچه ما می‌توانیم پروتئین، کربوهیدرات و چربی شیر را از مواد دیگر دریافت کنیم، اما املاح و ویتامین‌های شیر به‌ویژه کلسیم را نمی‌توانیم از خوراکی‌های دیگر به دست آوریم. بنابراین، مصرف انواع شیر‌های طعم‌دار و پاستوریزه در فواصل میان افطار تا سحر به همراه دیگر فرآورده‌های لبنی پیشنهاد خوبی برای داشتن یک افطاری سبک به شمار است.

البته باید بدانید که شیرهای استریلیزه و پاستوریزه در حد ولرم شدن باید گرم کرد و چراکه جوشاندن شیرها از میزان پروتئین‌های قابل جذب و کلسیم آنها می‌کاهد و ویتامین‌های حساس به حرارت را تخریب می‌کند.

بهتر است در همان ساعات اولیه افطار، پنیر را به همراه سبزی خوردن تازه یا برش‌های خیار و گوجه فرنگی مصرف کنید. پنیر ارزش غذایی بالایی دارد، منبع غنی‌ای از پروتئین، چربی، کلسیم، فسفر و ویتامین‌های D و A است که نسبت به شیر، ماده غذایی فشرده‌تری به حساب می‌آید.

فرنی نیز برای توجه بچه‌ها به سفره افطار و تشویق روزه اولی‌ها به خوردن فرآورده‌های لبنی مفید است. فرنی می‌تواند تا حدود زیادی جلوی ناخنک‌زدن بچه‌ها و البته بزرگ‌ترها را به خوردن زولبیا بامیه بگیرد.

فرنی از مخلوط شیر و نشاسته یا آرد برنج به همراه شکر، گلاب و برخی مغزها تهیه می‌شود. البته خوب است بدانید در هر سه قاشق آرد برنج، ۸۰ کیلوکالری انرژی نهفته است و به‌علت آن که بیشتر این آردها سبوس گرفته است و ارزش تغذیه‌ای چندانی ندارد، بهتر است مقداری سبوس آرد شده برنج نیز به آن بیفزایید تا علاوه بر مغذی‌شدن به لینت مزاج روزه‌دار هم کمک کند. این غذا را با شیر کم چرب تهیه کنید و بدانید پروتئین و کلسیم این شیر در مقایسه با شیرهای پرچرب بیشتر و بهتر جذب بدن می‌شود. به علت آن که در حین تهیه فرنی پروتئین‌های شیر در اثر حرارت همچون تخم‌مرغ منعقد می‌شود و به دیواره ظرف می‌چسبد، باید این غذا در حین تهیه خوب هم زده شود تا پروتئین‌ها درون فرنی معلق شود.(باشگاه خبرنگاران)