به گزارش طبنا (خبرگزاری سلامت)، محمدرضا  واعظ مهدوی در برنامه تلویزیونی پرسشگر با موضوع اقتصاد آموزش و پرورش اظهار‌ کرد:  به طور کلی بحث تامین منابع مالی برای آموزش و پرورش جزو وظایف عمده دولت‌هاست، در ایران هم می‌توان گفت که دولت‌های مختلف در حد مقدورات به این امر پرداخته‌اند.

وی افزود: اما نکته مهم این است که در یک اقتصاد پویا باید بخش مولد سیطره داشته باشد و بخش‌های نامولد در سایه قرار گیرند.

واعظ مهدوی با بیان اینکه نظام آموزش و پرورش ما باید در سمت‌وسوی تقویت بخش مولد حرکت کند، اظهار کرد: اقتصاد ما باید در خدمت حوزه تولید باشد و آموزش و پرورش باید نیروهایی را تربیت کند که مهارت ایفای نقش در این حیطه را داشته باشند، مشکل اقتصاد آموزش و پرورش، درون آن نیست بکله نظام ما در اختیار بخش غیرمولد مانند حوزه معاملات پولی و واردات قرار گرفته است.

معاون سابق سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه این رویکرد بیشتر محوریت سود و ارزش‌گیری را به بازار و تجارت می‌دهد و تولید را تضعیف می‌کند، گفت: گاهی الگوی اجتماعی ما ارزشگذاری برای بخش مولد است اما گاهی محوریت با تاجر و وارداتچی است و نظام اقتصادی ما گروه دوم را تقویت می‌کند، تورم ایجاد و ارزش پول ملی کاهش پیدا می‌کند و در این بین نیروهای آموزش و پرورش هم متأثر می‌شوند.

وی یادآور شد: علت کاهش قدرت خرید، حقوق و دستمزد است که تحت تاثیر بالا رفتن قیمت ارز، کاهش ارزش پول ملی و سمت و سوی نظام پاداش‌دهی به بخش غیرمولد است؛ شاید اگر مالیات سنگین برای این بخش وضع شده و برای بخش مولد ارزش‌گذاری می‌شد بسیاری از مشکلات حل می‌شد.

واعظ مهدوی تأکید کرد: مهم‌ترین راهکار این است که باید رویکرد کلی اداره کشور تغییر یافته و تولیدمحور باشد. قوای سه گانه و نظام تصمیم‌گیری کلان باید تولیدمحور باشد. محور برنامه‌های توسعه‌ای ما اصلاح قیمت‌ها، تسهیل واردات و آزاد سازی تجاری بوده و این یعنی ایجاد رانت برای بخش غیرمولد، تورم و افزایش قیمت‌ها که برای عده‌ای ضرر و برای عده‌ای سود دارد و مزدبگیران که معلم‌ها هم جزو آن هستند، ضرر می‌کنند. (تسنیم)