کد خبر: فیوژن-جدیدترین-روش-در-تشخیص-سرطان-پر
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۰:۴۵

به گزارش طبنا(خبرگزاری سلامت) محمد نظری فلوشیپ فوق تخصصی رادیولوژی مداخله‌ای و عروقی اظهار کرد: سرطان پروستات به عنوان شایع‌ترین سرطان در مردان و دومین علت مرگ و میر مردان بعلت سرطان محسوب می‌شود. همچنین بروز این سرطان در سال های اخیر رو به افزایش بوده است. پزشک براساس معاینه مقعدی غیرطبیعی یا بالا بودن سطح ماده ای به نام به وجود این سرطان شک می‌کند.

‎نظری، عضو هیئت مدیره جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران در مورد روش تشخیص سرطان پروستات خاطرنشان کرد: روش تشخیص قطعی این سرطان نمونه برداری یا اصطلاحا «بیوپسی پروستات» است. تاکنون نمونه برداری سیستماتیک پروستات روش مرسوم بیوپسی بوده است اما اشکال این روش این است که در اغلب موارد تومور در سونوگرافی قابل مشاهده نیست و نمونه برداری کور بوده و احتمال عدم تشخیص سرطان وجود دارد.

‎وی تصریح کرد: در سال‌های اخیر ابداع روش فیوژن موجب انقلابی در تشخیص این بیماری شده است بطوری‌ که در این روش ابتدا از پروستات با استفاده از MRI تصویربرداری و سپس تصاویر آن با تصاویر سونوگرافی جهت نمونه برداری ترکیب می‌شود، به همین دلیل تومور بطور مستقیم قابل مشاهده است و از آن نمونه برداری می‌شود.

‎این عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران مزایای دیگر این روش را دقت بالاتر در تعیین درجه تومور دانست و یادآور شد این روش در تعیین نوع درمان اهمیت بسزایی دارد و می توان با قاطعیت ادعا کرد که استفاده از فیوژن در تشخیص سرطان پروستات، انقلاب عرصه پزشکی است.

‎وی در پایان تاکید کرد: ما نیز در راستای بکارگیری پیشرفته ترین روش های تشخیصی و درمانی همگام با کشورهای پیشرفته، در سال های اخیر این روش را جایگزین روش های قدیمی نمونه برداری پروستات کرده ایم که بطور قابل ملاحظه‌ای موجب ارتقاء دقت تشخیصی در بیماران مبتلا به سرطان پروستات شده است.(فارس)

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha