به گزارش طبنا (خبرگزاری سلامت)، از دیلی‌میل، محققان دانشگاه تگزاس با بررسی موش‌ها، متوجه شدند که متابولیسم بدن آنها تا ۴۸ ساعت پس از ورزش‌های نیمه‌سنگینی که انجام دادند، همچنان فعال باقی ماند. متابولیسم مقدار سوختن کالری را تعیین می‌کند و وقتی سرعت آن بالا باشد، از وزن بدن کاسته می‌شود.

محققان اثر ورزش را روی دو نوع شبکه مغزی موش‌ها که مدار گیرنده‌ای موسوم به melanocortin  را تشکیل می‌دهند، بررسی کردند. یکی از شبکه‌ها به نام POMC، مربوط به کاهش اشتها، قند خون و سوزاندن کالری است. مدار دیگر به نام NPY/AgRP ، افراد را گرسنه‌تر کرده و از سرعت متابولیسم بدن‌شان می‌کاهد. بررسی‌های محققان روی موش‌های آزمایشگاهی نشان داد که حتی یکبار ورزش سنگین، می‌تواند فعالیت POMC را افزایش داده و مانع از عملکرد NPY/AgRP شود. در واقع موش‌ها پس از دویدن سه دور ۲۰ دقیقه‌ای روی تردمیل، تا ۶ ساعت، تمایلی به خوردن غذا نداشتند و کالری بدن آنها با سرعت بیشتری ‌سوخت. این بررسی توضیح می‌دهد که چرا افراد بلافاصله پس از ورزش احساس گرسنگی نمی‌کنند.

در بررسی‌های بیشتر مشخص شد که اثر ورزش نیمه‌سنگین (حتی یکبار) تا چند روز در بدن باقی می‌ماند. تاثیر طولانی‌مدت ورزش روی شبکه POMC مغز می‌تواند متابولیسم قند خون و سوختن کالری را بهبود بخشد. از طرفی ورزش حساسیت به انسولین را تحریک می‌کند و گلوکز موجود در بدن صرف ماهیچه‌ها شده و در کبد، گلوکز تولید نمی‌شود.

به گزارش طبنا، محققان می‌گویند اگر می‌خواهید از چند روز تعطیلات بدون نگرانی از اضافه وزن لذت ببرید، روزهای قبل از آن، در حد نیمه‌سنگین ورزش انجام دهید. در ضمن با ورزش به راحتی می‌توانید از شر دیابت نوع۲ خلاص شوید.

مترجم: نادیا زکالوند