به گزارش طبنا(خبرگزاری سلامت)، ولی داداشی، در خصوص محور های  گزارش کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در مورد عملکرد دستگاه‌های مختلف در زلزله کرمانشاه، گفت: در ابتدای این گزارش، گزارشی از بازدید میدانی هیات کارشناسی کمیسیون اصل ۹۰ از مناطق زلزله زده داریم که به همراه استاندار و فرمانداران شهرستان‌های آسیب دیده انجام شده است.

وی در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: محورهای بعدی، بررسی مصوبات هیات وزیران و صندوق توسعه ملی پیرامون تخصیص اعتبار و کمک های مردمی و همچنین یک گزارش مجزای دیگر از مشکلات زلزله زدگان است.

نقاط قوت

نماینده مردم آستارا ادامه داد: در مجموع فعالیت های دستگاه های اجرایی بعد از زلزله کرمانشاه یک سری نقاط قوت و نقاط ضعفی داشته است که من به اهم آن ها اشاره می کنم، سفر وحدت آفرین مقام رهبری و حضور روسای محترم سه قوه، حضور مداوم استاندار کرمانشاه در منطقه، اتخاذ تدابیر مناسب در انتقال بدون تلفات بیش از ۷۶۰۰ مصدوم به بیمارستان های شهرهای مختلف از طریق مرکز اورژانس.

وی ادامه داد: همچنین حضور فعال و بلافاصله نیروهای امدادی، نظامی، انتظامی، پشتیبانی و اعضای شورای مدیریت بحران استان در منطقه، پشتیبانی بالگرد های هوا نیروز و هلال احمر، حمایت و کمک‌های نیروهای استان‌های اطراف، نقش موثر ارتش و سپاه و قرارگاه خاتم، پیگیری و تخصیص ۲۰۰ میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی از طریق مجلس با اذن رهبری، حسن تدبیر وزارت بهداشت در آماده کردن کلیه مراکز درمانی و بیمارستان ها و اولویت قرار دادن پذیرش مصدومین ناشی از زلزله و تامین هزینه درمانی بیماران و همراهان  آنها، تسریع دستگاه‌های خدمات‌رسان در ارتباط با تجهیزات آب، برق وگاز، تدبیر مسئولین در خصوص خروج زودهنگام از شرایط بحرانی و بازگشت به شرایط عادی و بازگشایی سریع مدارس از نقاط قوت عملکرد دستگاه ها در زلزله کرمانشاه بود.

نقاط ضعف

داداشی اظهار داشت: اقدامات دستگاه ها در زلزله کرمانشاه نقاط ضعفی هم داشته است که  بلاتکلیفی لایحه قانونی تشکیل سازمان مدیریت بحران کشور که ۵ سال است از مرحله آزمایشی خارج نشده، عدم اختیار استاندار در تامین و تخصیص اعتبارات به مناطق،  عدم تخصیص اعتبارات لازم برای تهیه اقلام لازم انبارهای امدادی، عدم استحکام و مقاومت زیرساخت ها در هنگام وقوع زلزله، عدم رعایت کامل قوانین مرتبط با ساخت و ساز، استاندارد مصالح ساختمانی، مجریان و کارفرمایان، نانوانی و فقدان آمادگی و سرعت عمل در سازمان مدیریت بحران کشور و واحد های تابع در استان‌ها، در مواجه با حوادث طبیعی بزرگ، سخت گیری بانک ها و موسسات مالی و اعتباری در پرداخت وام های مصوب دولت، عدم کفایت کمک های بلاعوض به زلزله زدگان و نگرانی شدید از مشکلات معیشتی از مهمترین آن ها هستند.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: از مشکلات و معضلاتی که کماکان موجب رنجش زلزله زده‌ها شده است آسیب های روحی و اجتماعی و عدم رعایت حال آن ها از طرف دستگاه ها است. مثلا مصوب شد بازپرداخت  تسهیلات زلزله زدگان به مدت ۲ سال عقب بیفتد اما برخی بانک ها و موسسات مالی واعتباری پیامک های بازپرداخت می فرستادند، که این امر موجب نارضایتی اجتماعی شد.

نماینده مردم  آستارا در مجلس با بیان این که ما با توجه به این نقاط قوت و ضعف دستگاه ها  یک سری پیشنهاد هایی داشته ایم، گفت: مهمترین این پیشنهادات  شامل ایجاد سازوکار لازم برای فرماندهی واحد بحران، به روزرسانی تجهیزات و ماشین آلات  انبارهای امدادی، تقویت سیستم های هشدار دهنده در تمامی نقاط شهرها و مراکز پر خطر، تأمین اعتبار لازم جهت تقویت و تکمیل سامانه بی سیم برای برقرار ی ارتباط مناسب در بحران، بازنگری در آئین نامه های مربوط به محاسبات سازه ها است.

پیشنهادهای مربوط به استان کرمانشاه

وی اضافه کرد: در مورد وضعیت فعلی مناطق زلزله زده استان کرمانشاه نیز پیشنهاداتی مطرح شد که به این شرح است، تخصیص صد در صدی اعتبارات مصوب در سفر هیات وزیران به  کرمانشاه پس از وقوع زلزله به ویژه تخصیص کامل ۵۲۵ میلیارد تومان در نظر گرفته شده، همکاری و هماهنگی بانک ها با سیاست های دولت و ستاد بحران در خصوص امهال وام ها، کاهش بروکراسی اداری در دریافت وام ها، هزینه اعتبار اختصاص یافته از محل صندوق توسعه ملی تنها در مناطق زلزله زده، بازسازی اماکن مذهبی و مساجدی که در زلزله تخریب شده، در نظر گرفتن سهمیه برای  دانش آموزان مناطق زلزله زده زده در کنکور ۹۷ و ۹۸.

عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در پایان اظهار داشت: این گزارش در مجموع عملکرد دستگاه ها را مطلوب ارزیابی کرده است اما در ساخت و سازها وزارت مسکن تاخیر داشته و عملکرد مناسبی نداشته است.