به گزارش طبنا(خبرگزاری سلامت)، اسدالله عباسی درباره اولویت‌های وزارت آموزش و پرورش برای وزیر جدید این وزارتخانه، اظهار کرد: توجه به فرهنگیان و مطالبات مردم از آموزش و پرورش در بحث ارتقای کیفیت به دور از شعارزدگی از نکاتی است که باید وزیر جدید آموزش و پرورش به اعتقاد داشته باشد.

وی با بیان اینکه وزیر جدید به جای توجه به مسائل جناحی و عزل و نصب‌های سیاسی فقط به مباحث صنفی بپردازد، افزود: وزیر  آموزش و پرورش نباید تحت تأثیر فضا و جو سیاسی حاکم بر جامعه باشد و در نتیجه سکان آموزش و پرورش در اختیار یک عده سیاسیون قرار بگیرد؛ در نتیجه آموزش و پرورش دستخوش یکسری چالش‌های مختلف سیاسی، آموزشی، تربیتی و فرهنگی شده و جمع و جور کردن آن سخت می‌شود.

عباسی گفت: به نظر می‌رسد که از ویژگی‌های وزیر جدید این است که اولاً از جنس آموزش و پرورش باشد یا اینکه صاحب نظر در این حوزه باشد؛ شرایط این حوزه را درک کند و به دور از مسائل سیاسی به مشکلات آموزش و پرورش بپردازد.

وی با بیان اینکه باید ساماندهی کادر آموزشی و تربیتی آموزش و پرورش از اولویت‌های برنامه‌های وزیر جدید آموزش و پرورش باشد، اضافه کرد: متأسفانه این حوزه خیلی سر و سامان ندارد و با شروع سال تحصیلی، با کمبود معلم در بسیاری از مناطق کشورمان به ویژه مناطق کم برخوردار روبه‌رو هستیم که ناچار به خرید خدمات آموزشی هستند و این موضوع سم مهلکی برای نظام آموزش و پرورش ماست.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به ضرورت توجه به مطالبات معلمان بیان کرد: معلمان مطالباتی دارند، چه آنهایی که بازنشسته شدند و باید پاداش بازنشستگی خود را دریافت کنند و چه آنهایی که مشغول به کار هستند؛ باید طرح رتبه‌بندی فرهنگیان اجرا شود تا حداقلِ عدالت اجتماعی در بین کارکنان دولت به وجود آید.

وی ادامه داد: از زمانی که مطالبات فرهنگیان را پرداخت نکردند باعث انباشته شدن این بدهی‌ها شده و همیشه مطالبات آموزش و پرورش را در بوق و کرنا می‌کنند که پرداخت این مطالبات سخت است؛ در حالی‌که اگر این بدهی‌ها را به تدریج پرداخت کنند و در زمان بودجه‌ریزی، کارشناسان آموزش و پرورش میزان اعتباری که در طول سال تحصیلی نیاز است را به صورت کارشناسی شده به مجلس ارائه دهند و مجلس تصویب کند، دیگر کار به اینجا نمی‌کشد.

عباسی افزود: بسیاری از بازنشستگان هنوز پاداش خود را دریافت نکرده یا تعداد زیادی از فرهنگیان منتظر طرح رتبه‌بندی هستند که این طرح انجام نشده است که وزیر آموزش و پرورش این موارد را در اولویت قرار دهد.

وی با اشاره به ساماندهی معلمان حق‌التدریس، آموزشیاران نهضت و مربیان پیش‌دبستانی‌ که طبق قانون مصوب مجلس، وزارت آموزش و پرورش مکلف و موظف به اجرای آن است، گفت: وزارت آموزش و پرورش با این موضوع هم به صورت کج دار و مریض برخورد می‌کند.

عباسی با تأکید بر اینکه باید در تجهیز، نوسازی و هوشمندسازی مدارس اقدام جدی صورت گیرد، گفت: مدارس باید به روز باشد و نمی‌شود مدارس را به شیوه ۴۰ سال قبل اداره کرد و معلمان هم نمی‌توانند با شیوه‌های قدیمی‌کار کنند بلکه باید شیوه‌های نوین و جدید جایگزین شیوه‌های سنتی شود که تحقق این امر نیاز به امکانات و تجهیزات آموزشی جدید دارد در حالی‌که بسیاری از مدارس ما از موضوع تجهیز و نوسازی محروم هستند.

وی با اشاره به اینکه سرانه دانش‌آموزی به اندازه کافی اختصاص داده نمی‌شود، افزود: مدارس دولتی عمدتاً دچار مشکل و معضل هستند.(فارس)