دکتر اسدالله رجب در گفت‌و‌گوبا  طبنا(خبرگزاری سلامت)، اظهار کرد: اصل تنوع یعنی بشقاب باید دارای سه قسمت سبزیجات، مواد پروتئینی و نشاسته‌ای همچون نان، غلات، برنج، سیب‌زمینی و لبنیات کم چرب باشد و اصل تعادل به معنای رعایت کردن مقدار خوردن است.

این متخصص غدد با اشاره به اینکه در اصل تناسب باید به این مسئله توجه کنیم که تغذیه باید با سن، شغل و فعالیت بدنی شخص متناسب باشد، عنوان کرد: تغذیه فرد ۶۲ ساله، ۱۷ ساله و هشت ساله با یکدیگر فرق دارد و شغل افراد نیز عامل مهمی است به‌طور مثال فردی ممکن است ۲۷ ساله و ورزشکار باشد و فرد دیگری هم ۲۵ ساله اما راننده باشد بنابراین تغذیه این دو فرد با یکدیگر تفاوت دارد.

رجب خاطرنشان کرد: ویژگی یک غذای سالم با چربی‌کم، فیبر بالا و نشاسته حساب شده است بنابراین غذا باید کمتر باشد یعنی تا حد امکان نباید از کره مواد سرخ شده و فست فودها استفاده کرد و به جای آن از گروه سیب‌ها یعنی همان سبزیجات، حبوبات و غلات سبوسدار استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه دلمه یک غذای رژیمی است، ادامه داد: چربی دلمه کنترل شده است چرا که بیشتر از سبزیجات خام در آن استفاده می‌شود. همچنین کوفته نیز یک غذای عالی رژیمی است به شرطی که چربی آن کنترل شود برای کوفته می‌توان غیر از گوشت قرمز از گوشت‌های سفید هم استفاده کرد تا سالم‌تر باشد.

این متخصص غدد یادآور شد: وعده غذایی را می‌توان با دست‌های خود هم انتخاب کرد به این معنا که سهم نان، غلات، برنج و ماکارونی به اندازه یک مشت بسته و سهم گوشت یک کف دست و چربی به اندازه یک بند انگشت باشد.