به گزارش طبنا(خبرگزاری سلامت) از وبدا دکتر زهرا عبداللهی با بیان اینکه برخی از گروه‌ها‌‌ مانند کودکان، افراد مسن، مادران باردار و بیماران قلبی و ریوی در شرایط آلودگی هوا، بیشتر در معرض خطر قرار دارند، افزود: در شرایط آلودگی هوا مردم و به ویژه گروه‌ها‌ی حساس باید شیر و لبنات کم چرب را مصرف کنند و مصرف روزانه دو لیوان شیر کم چرب به کاهش عوارض ناشی از آلودگی هوا کمک می‌کند زیرا کلسیم موجود در شیر مانع از جذب آلاینده‌ها‌یی مانند فلزات سنگین می‌شود.

وی از میوه‌ها‌ی دارای ترکیبات آنتی اکسیدان به عنوان مواد غذایی مفید در زمان آلودگی هوا یاد کرد و گفت: مصرف میوه‌ها‌ی دارای ترکیبات آنتی اکسیدان از سلول‌ها‌ی بدن در مقابل آسیب دیدن در شرایط آلودگی هوا محافظت می‌کند.

عبداللهی از سیب به عنوان یکی از میوه‌ها‌ی سرشار از آنتی اکسیدان یاد کرد و گفت: میوه‌ها‌ی دارای ویتامین A،E و C خاصیت آنتی اکسیدان دارند.  همچنین مرکبات و میوه‌ها‌ی با رنگ نارنجی، زرد و قرمز، موز، خرمالو، انواع فلفل‌ها‌ی سبز و نارنجی، هویج، چای سبز و سیاه، روغن‌ها‌ی سویا، آفتابگردان، کلزا و زیتون نقش آنتی اکسیدانی دارند و در شرایط آلودگی هوا از بدن مراقبت می‌کنند.

مدیر کل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت مصرف دو وعده ماهی در هفته را در شرایط آلودگی هوا بسیار مهم دانست و اظها‌ر داشت: ماهی به دلیل وجود ویتامین E و امگا ۳ به کاهش عوارض آلودگی هوا کمک می‌کند.

وی بر مصرف زیاد آب و مایعات در زمان آلودگی هوا تاکید کرد و گفت: مصرف آب و مایعات در شرایط آلودگی باعث شستشوی دستگاه گوارش و رفع عطش و خشکی دها‌ن ناشی از این شرایط هوایی می‌شود و از سوی دیگر، با مصرف آب، بخشی از آلودگی هوا که وارد بدن شده از راه ادرار دفع می‌شود.

عبداللهی تاکید کرد: در شرایط آلودگی هوا، مصرف نوشابه‌ها‌ی گازدار به دلیل ایجاد اختلال در جذب عناصر مفید در بدن، می‌تواند آثار سو آلودگی هوا را دو برابر افزایش دهد.

مدیر کل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت به مردم توصیه کرد که در شرایط آلودگی هوا، هر روز حداقل ۴۰۰ گرم میوه و سبزیجات مصرف کنند که این ۴۰۰ گرم معادل ۳ واحد میوه و ۲ واحد سبزی است.

وی اضافه کرد: هر واحد میوه به اندازه یک عدد میوه با اندازه متوسط و هر واحد سبزی به اندازه یک خیارسبز، هویج یا گوجه فرنگی است اما مصرف روزانه یک عدد “سیر” بسیار مفید است.